På Göteborgs
konstmuseum finns en del konstverk som nästan alla känner igen, även de som
inte har besökt museet. Det är bilder som flitigt använts – i böcker, på
skivomslag och affischer – och som blivit delar av ett kulturellt allmängods,
ibland som representanter för en bestämd stil, en konstnärlig strömning eller
tid i historien. Så är det med Richard Berghs (1858–1919) Nordisk sommarkväll med sin svala naturnära stämning, målad vid
sekelskiftet 1900.
Och så är det också
med Näcken av Ernst Josephson
(1851–1906), en målning som är gjord aderton år tidigare än Berghs.
Samlingarna på
Göteborg konstmuseum är bland de främsta i landet och detsamma kan sägas om
konstmuseet som är beläget så centralt som någon kan önska, vid Götaplatsen. Det
är ett så stort museum att besökaren kanske gör bäst i att bara se en del av
det och sedan lova sig själv att återkomma för att se resten en annan gång. De
bilder som jag publicerar här är exempel på vad som finns på plan 6, samlingen
med konst från 1800 och 1900-talet.
Sjöfarts- och
havsmotiv ligger förstås nära till hands för en sjöfartsstad som Göteborg.
Men Albert Edelfelts (1854–1905) målning På havet
från 1883 är inget motiv från det göteborgska sjöfartslivet. Utan från det
finländska. Troligen från den nyländska skärgården som Edelfelt gärna
hämtade motiv från.
Bilderna här ger inte
ett hundraprocentigt korrekt intryck av hur konstverken ser ut i verkligheten.
Det är naturligtvis att föredra att se dem på plats. De är tagna med en mobiltelefon
utan några speciella ljusarrangemang. På ett par av dem har lokalens belysning
påverkat bilderna så att ljuset i dem faller lite ojämnt. Samtliga bilder är
också något beskurna i kanterna. Men de bör ändå kunna ge en uppfattning av
vilket slags konst som finns att se i denna avdelning av museet.
Där finns flera verk av Hugo Birger (1854–87), en av de mera betydande konstnärerna
i slutet av 1800-talet. Han var från Stockholm men var under sitt korta
konstnärsliv mest verksam i Paris. Bilden nedan föreställer skandinaviska konstnärer
på Café Ledoyen i Paris.
Och här är Hugo
Birgers Utsikt från
Fürstenbergska Galleriet mot Brunnsparken, ett motiv
från Göteborg.
Konstnärer tycks ha haft roligt under denna tid. Dansk-norske
Peder Severin Krøyer (1851–1909) har gjort den berömda Hipp, hipp, hurra! som avbildar konstnärer som har fest i Skagen.
Återigen en målning som många känner igen utan att ha sett den i verkligheten.
Vilhelm Hammershøi (1864–1916), en stor dansk konstnär med ett
mera melankoliskt sinne än Krøyer, målade gärna interiörer. Och
det är vad denna målning, Interiör,
kallas.
Om de så kallade göteborgskoloristerna säger Wikipedia
bland annat: ”Det gemensamma för dessa konstnärer är det
intensiva, sinnliga och ibland lidelsefulla färgspråket parad med en ofta
summariskt återgiven form. De var sinsemellan mycket olika och framträdde
aldrig i grupp.” Göteborgskoloristerna, som ligger närmare oss i tiden än
målarna kring sekelskiften 1900, är väl representerade på Göteborgs konstmuseum.
Till dem hör Carl Kylberg (1878–1952). Här är två av hans verk, Hemkomsten och Vid Danmarks kust.
Det är heller ingen brist på färger i Inge
Schiölers (1908–71) konst. Schiöler målade gärna motiv från havsbandet och den
bohusländska skärgården. Där sprakar det av färger från blommor och träd. Det
är mera ovanligt med vintermotiv, som denna målning.
Åke Göransson (1902–42) tillhörde också
göteborgskoloristerna och lämnade efter sig en begränsad produktion efter ett
kort och problematiskt liv. Kvinna i
blått:
Karin Parrow (1900-84) var en av få kvinnor
bland göteborgskoloristerna, känd för landskapsmotiv och porträtt. Hon var
yngre syster till Evert Taube. Bilden heter Huvud.
Ivan Ivarson (1900–39) snålade inte heller på
färgen i sina målningar, som ofta avbildar landskap eller blommor, som här i Älvlandskap, Hjärtum. Han studerade
konst i Frankrike och slog sig senare ner i Göteborgstrakten. Han blev aldrig särskilt
uppmärksammad under sitt korta och tidvis bekymmersamma liv, men anses numera
som en av de främsta bland göteborgskoloristerna.
Ragnar Sandberg (1902–72) tillhör de
populäraste av göteborgskoloristerna och hans måleri är ofta lekfullt och
spontant. Många gånger målade han stadsbilder från Göteborg. Den blå bussen är en av hans målningar
på Göteborgs konstmuseum.
Olle Skagerfors (1920–97) har också anknytning
till Göteborg men räknas inte till göteborgskoloristerna. ”Göteborgsmålaren Olle Skagerfors såg inte verkligheten i ögonen.
Då hade han förblindats. Sett med ett öga, på håll eller med ögonen kisande
trädde det avgörande fram; det som gör en näsa till just den näsan, en
pilsnerbutelj till en pilsnerbutelj eller en tömd ölkasse så eländigt tom. Olle
Skagerfors förmådde inte iaktta allt på en gång. Han betraktade en sak i taget.
Långsamt och länge. Företrädesvis sig själv. I de många skärskådande
självporträtten syns han diffust enögd, såvida han alls äger någon blick”, skriver
Jessica Kempe i en DN-artikel den 11 mars 2000. Bilden här, Agne, är däremot inget av hans många
självporträtt.
Så några konstnärer som inte har så mycket med
Göteborg att göra. ”Blåmålaren” Eugene Jansson (1862–1915) var stockholmare och
har gjort flera målningar där stadens ljus kontrasteras mot nattens mörker.
Sigrid Hjertén (1865–1948) är i dag ett av de
största namnen inom svensk modernism. På Göteborgs konstmuseum kan man se detta
stilleben.
Sven Erixson (1899–1970) är en annan av de
ledande modernisterna i svensk konst. Hans Melodier
vid älven är full av detaljer och som så ofta i hans målningar är det liv
och rörelse.
Olle Olsson Hagalund (1904–72) är lätt att
känna igen. Han bodde hela sitt liv i samma hus i kåkstaden Hagalund i Solna
och hans skildringar av stadsdelen behåller sin popularitet bland en stor publik.
Vera Nilsson (1888–1979) har en viss
anknytning till Göteborg eftersom hon en tid studerade för Carl Wilhelmsson på Valand.
Spansk flicka heter porträttet.
Med Per Ekström (1844–1935) tar vi ett rejält
steg tillbaka i tiden. Den öländske konstnären var specialist på solnedgångar
och ljusets spel i olika landskap. I Sol
och snö är motivet från Stockholm.
Det är inte bara nordisk konst som man kan ta
del av på Göteborgs konstmuseum. Claude Monet (1840–1926) får representera den
kontinentala konsten med en målning av hans favoritmotiv Näckrosor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar