Antologi. Jazz in Fado. Universal. ***
För en musikform som har en så fast förankring i
traditionen som fadon finns det för många musiker ett behov av att förnya
musiken. Ett sätt att göra det är att söka kombinationer med andra musiktraditioner.
Många exempel från senare år visar att fado och brasiliansk musik ofta är
kompatibla, medan försöken att förena fado och flamenco är fåtaliga och mindre
framgångsrika. Länge har många fadomusiker stimulerats av jazzen. Amália Rodrigues samarbete med saxofonisten
Don Byas under 70-talet är välbekant.
Till skillnad från många andra anser jag inte att den skivan tillhör hennes bättre
insatser. Det blir ett ”möte” (skivan heter Encontro)
men inte det slags möte som genererar något nytt och utvecklande. Nu finns en
ny skiva som försöker förena jazz och fado. Här medverkar några kända nutida
sångartister samt ett par mindre kända. Mest sjunger de fadosånger som är standardnummer.
Marco Rodrigues har berättat att han som
barn fick följa med sin pappas orkester när den kuskade runt på landsbygden i
norra Portugal och spelade olika typer av populärmusik.
Kanske är det denna erfarenhet som gör att Marco Rodrigues i Solidão (melodin är även känd som Canção do Mar) mer än de andra på skivan
har kunnat anamma det som jag uppfattar som en jazzkänsla. För troligen spelade pappans
orkester även jazz ibland. Cuca Roseta
har på skivan fått den tämligen hopplösa uppgiften att sjunga den uttjatade filmschlagern
Coimbra, men hon lyckas faktiskt göra
den intressant med ett lågmält, vänligt konverserande sångsätt. Den spanska
sångerskan Maria Berasarte sjunger
på samma sätt, låt vara med en skicklighet snäppet under Rosetas, en spansk översättning
av Nem às Paredes Confesso som är tilltalande. Men ingen av de två låter särskilt jazzig. Ännu 19-åriga talangen Joana Almeida gör här sin skivdebut med
Tudo Isto É Fado, sjunger bra men
utan att anstränga sig för att låta som en jazzvokalist. Jag gillar också Ana Bacalhaus lätta, lite ironiska
hantering av Fado Português de Nós.
Det finns en gemenskap mellan jazz och fado både i det
improvisatoriska inslaget och den afrikanska anknytningen som ytterst går
tillbaka på slavhandeln mellan Afrika och de amerikanska kontinenterna. För en
del av det som skulle bli fado under tidigt 1800-tal var brasilianska sånger. Ändå
är det sällsynt att en fadoartist lyckas tillägna sig jazzens frasering och
rytmiska känsla. Försök i motsatt riktning är möjligen helt obefintliga.
Sångerna framförs här till komp av en jazzgrupp ledd
av, om jag förstått saken rätt, Pepe
Romero och Ivan Lewis. Musikerna
är kompetenta liksom arrangemangen, men de spelar återhållet, vårdat, utan
vidlyftiga solon. Det är inte direkt något sprakande kreativitet kring
framförandena. De övriga sångarna är Carlos
do Carmo, Helder Moutinho, Carminho, António Zambujo och Raquel
Tavares. De är bra, och de sjunger
som de brukar sjunga. Utan tvekan är de minst lika hörvärda med fadons
konventionella gitarrkomp. I fadons och jazzen historia kommer den här skivan
på sin höjd att ihågkommas som en obetydlig kuriositet. Men den är rätt trevlig
att lyssna till.
På skivan Nós
från 2010 sjunger den mångsidiga Anabela
Pires stadardnumret Lisboa à Noite
till Ernesto Leites grupp. Hon
sjunger ledigt, plastiskt och som alltid musikaliskt till ett swingbaserat
jazzarrangemang och en bra kompgrupp. Den inspelningen svänger mer än något på
den här nya skivan. Den enda fadosångerska som mera konsekvent – åtminstone att
döma av henns enda cd hittills – sjunger med en jazzliknande frasering heter Inês Duarte. Men hon är inte med. Med
dessa två sångerskor tror jag fadon kunnat närma sig jazzen mera. Urvalet av
artister och framförallt sånger är konventionellt, och jag tror att idén att
förena jazz och fado hade kunnat förvaltas omsorgsfullare. Men, som sagt,
skivan är ganska trevlig att lyssna till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar