I mars var det tredje gången som resebyrån Travel
Gallery i Malmö ordnade en resa till Lissabon för fadointresserade. En liten
grupp mötte ett Lissabon vars vädergudar var mindre välkomnande än vid de två
tidigare resorna. Men enstaka regnskurar och en temperatur kring femton grader
lade inga hinder i vägen för lyckade fadokvällar på olika ställen i staden.
I stadsdelen Bairro Alto ligger Mascote da Atalaia, en
liten, enkel, billig restaurang som tycks försvinna i mängden av fadoställen i
denna stadsdel. Från sjutiden på kvällen framemot midnatt ljuder fadon här. En
artist per kväll annonseras, och han eller hon återkommer sedan flera gånger,
emellanåt kompletterad av amatörsångare. Stället är mycket uppskattat av
musiker, och i lokalen, som i storlek är ungefär som ett svenskt vardagsrum,
uppträder unga sångartister på väg att etablera sig, veteraner som tycker det
är roligt att sjunga för en vänskapligt sinnad publik och faktiskt också kända
fadoartister med skivor och utlandsturnéer i bagaget. Närheten till hotell och
turiststråk för med sig en ganska blandad publik på Mascote da Atalaia. På
lördagar sjunger här sångerskan Ana
Margarida.
Hon är inte en sångerska för världens stora scener,
men i detta intima sammanhang fungerar hon utmärkt. Hon är kunnig och
rutinerad, har en fin röst och sjunger med övertygelse, denna kväll
ackompanjerad av Tiago Morna,
portugisisk gitarr, och Miguel Costa,
spansk gitarr. En fin start på fadoveckan, på ett ställe som det är lätt att
missa.
Lördag och söndag eftermiddag har man fado på baren A
Tasca do Jaime i stadsdelen Graça. Detta är en udda adress för fadon, som
besökare mest finner i Alfama och Bairro Alto. Visst hittar turister även till
A Tasca do Jaime, men mest är det en samlingsplats för lokalbefolkningen. De
flesta som samlas i lokalen tycks känna varandra och de amatörer som uppträder
där återkommer helg efter helg. Baren serverar tilltugg i form av bröd, skinka,
ost och pasteis de bacalhau, som är
friterade bollar av fisk, potatis och kryddor.
Augusto Robalo. |
Under vårt besök uppträdde ett
femtontal sångare till kompetent komp av Paulo
Silva, portugisisk gitarr, och en för mig okänd musiker på spansk gitarr. Fernanda Proença var en av dem som
sjöng, liksom flera andra som jag hört förr, men här fanns också för mig nya artister
som Augusto Robalo, Zézinha Marques och, framförallt, den
begåvade unga sångerskan Telma Pereira.
Detta är fado som folkmusik och social gemenskap och familjär, vänlig stämning.
Att alla musiker inte platsar i mera professionella sammanhang är en del av
poängen.
Telma Pereira. |
Måndagen och tisdagen ägnades två av Lissabons
etablerade fadokrogar. Här kan man vänta sig en lite flottare miljö, en högre
prisnivå, god mat och övervägande professionella musiker. Publiken utgörs till
stor del av utländska besökare. Som turist tycker man sig kunna kosta på sig
besök på fadokrogar när man är i Lissabon, medan vanliga portugiser kan unna
sig lyxen mera sällan. Det blir en sak för familjehögtider och födelsedagar,
när man har besök av släkt och vänner från andra håll, eller för företag och
myndigheter som låter fadokrogen bli inslag i sin representation.
Fado em Si är en sådan krog i Alfama, ganska ny
eftersom en bara funnits i några år. Krogen förfogar över flera mycket
skickliga sångartister och fina gitarrister. Just denna kväll uppträdde sångartisterna
Maria Mendes, André Vaz, Teresa Tapadas
och Cláudia Duarte. Teresa Tapadas
är med sin fina röst och säkra sångteknik en av de bästa sångerskorna
på dagens fadoscen, men också en av de mest underskattade.
Teresa Tapadas. |
Cláudia Duarte är
också en skicklig artist; inte lika elegant, men med mera temperament och hetta
i sin sång. Gitarristerna Guilherme
Banza på portugisisk gitarr och Bernardo
Viana på spansk gitarr kompade föredömligt.
Cláudia Duarte. Bilden är från ett tidigare tillfälle. |
Clube de Fado, också i Alfama, är väletablerat sedan
länge och har ett gott rykte för bra mat och hög musikalisk standard. Mina egna
minnen från denna krog är många och mest positiva. Clube de Fado är inte något
av de dyraste fadohusen i Lissabon, men notan kan ändå dra iväg, och det är
bäst att försäkra sig om gott musikaliskt utbyte innan man bokar bord. Det vill
säga: ta reda på vilka som sjunger den aktuella kvällen. Vi hade en
förstklassig kväll med sångartisterna Maria
Emília (Reis), Sandra Correia, Carolina och Carlos Leitão.
Sandra Correia. |
Maria Emília är en av de nya, kommande talangerna inom
fadon och redan en utmärkt uttolkare av denna musik. Sandra Correira är
betydligt mera erfaren, en sångerska med god röst och ett allvarligt, värdigt
och chosefritt uppträdande, skicklig att kommunicera med publiken. Det är också
Carolina, en av de bästa sångerskorna i dag med en ljus, tonsäker och flexibel
röst och en stark personlig utstrålning, inte minst genom sitt delikata
kroppsspråk. Carlos Leitão spelar spansk gitarr i kompet men är också en fin
sångare, traditionell och rättfram i sin musik, med en anmärkningsvärd fyllig
röst. I övrigt medverkade Mário Pacheco,
portugisisk gitarr, och Paulo Paz,
kontabas. Under kvällen kom Maria Emília och Sandra Correira tillbaka och sjöng
ytterligare fyra sånger var. En fullmatad fadokväll.
Carolina från ett tidigare framträdande på Clube de Fado, här med Pedro Amendoeira, portugisisk gitarr, och Pedro Pinhal, spansk gitarr. |
Ett par i gruppen tillbringade nästa kväll på A
Parreirinha i Alfama där framträdanden av Diana
Vilarinho, Sérgio da Silva och Maria
Amélia Proença till komp av Paulo
Valentim, portugisisk gitarr, och Bruno
Costa, spansk gitarr, uppenbarligen var till belåtenhet. Andra gick till
Mesa de Frades, en liten bit därifrån i Alfama. Krogen har åter öppnat efter en
renovering som drog ut på tiden i över ett år. Den nya versionen rymmer en
balkong där några bord och gäster får plats, men Mesa de Frades är fortfarande
en liten restaurang. Och den liknar ingen annan.
Musiken börjar sent, kring elva, och fortsätter till
fram på småtimmarna. Man har en fast artist för varje kväll, men flera dyker
upp. Ibland amatörer, men det kan lika gärna handla om andra artister som är
klara för kvällen på sina ordinarie krogar eller sångare utan fasta engagemang
som vill uppträda tillfälligtvis. Stämningen är bohemisk, avspänd och mycket
informell. Vi hörde Teresinha Landeiro,
Celeste Rodrigues, Rodrigo Rebelo de
Andrade och Kaita Guerreiro
innan vi lämnade krogen. De kompades av ställets ägare Pedro de Castro, portugisisk gitarr, och André Ramos, spansk gitarr, plus ytterligare en musiker på
portugisisk gitarr som kom efter en stund. Jag har hört Pedro flera gånger, men
denna kväll/natt var han enastående med sitt spontana, delvis improviserade
gitarrspel.
Pedro de Castro. |
Teresinha Landeiro har sjungit mycket på Mesa de
Frades sedan tonåren och är vid 21 års ålder redan en uttrycksfull och säker
sångerska. Mera rutin har ändå Celeste Rodrigues, fadodrottningen Amália Rodrigues syster och med en
skivdebut redan på 50-talet. Just denna dag, den 14 mars, fyllde hon 95. Man
kan förstås säga att sångerskan är mera begränsad än under sin storhetstid på
50- till 70-talen, men hennes röst har behållit sin fina bärighet och varma
känsla. Det är en speciell upplevelse att höra en levande legend som Celeste
Rodrigues i verkligheten. Damen är osannolikt pigg, förbereder ett framträdande
i New York inom kort. Då vi sömniga gav oss iväg vid tvåtiden satt hon kvar i
livligt samspråk med bordsgrannarna.
Celeste Rodrigues med António Martins, portugisisk gitarr, och Duarte Nunes, spansk gitarr. Bilden är från januari 2018. |
Rodrigo Rebelo de Andrade har en världsberömd syster i
Carminho. Han är själv en kraftfull
och expressiv sångare med en yvigt kroppsspråk. Katia Guerreiro, ett av fadons största namn sedan många år, sjunger
normalt inte på krogar men medverkade denna kväll, kanske för att fira
födelsedagsbarnet. Henne omsorgsfulla och engagerade framträdande fullbordade
en mycket fin fadokväll för vår del. Och då har vi ändå ingen aning om vad som
hände efter klockan två.
Katia Guerreiro med Pedro de Castro och André Ramos. |
Fadoresan avslutades med ett återbesök på Mascote da
Atalaia, där Maria Emília, som vi tidigare hört på Clube de Fado, uppträdde
tillsammans med flera amatörsångare. Och det verkade som om den mindre,
informella och vänliga atmosfären bidrog till en större spontanitet och energi.
Fadosångare är ofta bättre i verkligeten än i inspelad form eftersom deras
musik i så hög bygger på samspel med publiken. Hur jämförelsen faller ut i
Maria Emílias fall får vi veta först om några månader, då hennes debutskiva
kommer ut. Luís Coelho på portugisisk
gitarr och Miguel Silva på spansk
gitarr svarade för ett lyhört komp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar