Det kommer ständigt ut nya skivor med fadodrottningen Amália Rodrigues. Flera utmärkta sådana
har jag tidigare tagit upp i bloggen; se den 21 januari 2015 och 15 augusti
2017. För fanatiska samlare, som till varje pris vill ha sångerskan komplett,
brukar nya utgåvor innehålla något som tidigare inte givits ut, till exempel
alternativa tagningar av sånger, men dessa fanatiska samlare får ändå finna sig
i en stor mängd dubletter. Mera normala musiklyssnare kan glädja sig åt att
material som till övervägande delen förut varit utgånget och omöjligt att få
tag på nu åter blir tillgängligt.
Amália Rodrigues skivproduktion är utomordentligt
rörig. Hon hade en karriär på scenen på cirka ett halvsekel och gjorde mängder
av skivinspelningar från 1945 och framåt. Fastän ingen annan artist varit i
närheten av henne när det gäller att lansera nytt material – hon har skapat
större delen av den moderna fadons repertoar, det som inte är traditionell fado
– sjöng hon gärna samma sånger vid olika tillfällen, och många av hennes stora
sånger kan man alltså höra i olika versioner från olika tider. Därtill finns
som sagt ibland alternativa tagningar. Och inspelningar med publik varav en del
kanske inte var avsedda att komma på skiva från början. Allt detta har givits
ut i olika konstellationer, av olika skivbolag, genom decennierna, så den som
vill samla på sig några album med Amália Rodrigues kommer att få höra samma
inspelningar i olika utgåvor.
Amália
Rodrigues. Amália Coliseu Lisboa, 3 de Abril
1987.
Edições Valentim de Carvalho 2 cd. ***
1987 var Amália Rodrigues 67 år och det som finns på
detta album är två av hennes sista framträdanden inför publik den 3 och 4
april. När sångerskor blir äldre brukar vissa saker hända med deras sång.
Rösten hamnar i ett lägre tonläge och förlorar lite av sin smidighet. Omsorgen
om detaljer i frasering, textning och tonbildning börjar svacka. Registret
begränsas. Allt detta gäller också Amália Rodrigues. Man kan visserligen säga
att när musikaliska brister börjar fräta sönder briljansen kan rutin och
värdighet kompensera. Så är det i viss mån med Amália Rodrigues. Men bara i
viss mån.
På konserterna kompas hon av Carlos Gonçalves och Pinto
Varela, portugisiska gitarrer, António
Moliças, spansk gitarr, och den allestädes närvarade vid denna tid Joel Pina, basgitarr. Sångerskan
sjunger många av sina mest kända nummer, som Lavava no Rio Lavava, Grito,
Gaivota, Maria Lisboa, Povo que Lavas no Rio, Barco Negro, Lágrima med flera, samt några mindre bekanta sånger. Vissa av
sångerna är med båda kvällarna och vi får alltså två versioner av exempelvis Lágrima och Gaivota. På andra skivor får man söka de tidigare versioner och mer
övertygande uttolkningar som Amália Rodrigues gjorde.
För publiken under konserterna måste det ha varit en
speciell upplevelse. Sångerskan sjöng i en lokal som låg ett stenkast från uppväxtmiljön
i den fattiga stadsdelen Pena i Lissabon. Publiken hade följt henne närmare ett
halvsekel, sett henne föra ut fadon i världen och placera Portugal på den
musikaliska kartan. Man torde ha anat att detta var ett av hennes sista
framträdanden. Publikens gensvar är påtagligt. Då Amália Rodrigues sjunger en
liten svit av några av sina mest kända sånger sjunger publiken med, om än lite
blygt. Och i vissa spår uppstår en kommunikation som leder till en extra
laddning och energi. Den första av de två versionerna av Povo que Lavas no Rio är ett sådant tillfälle.
Som helhet är detta album inte något att satsa på för
den som vill bekanta sig med Amália Rodrigues konst. För den som redan har hört
henne mycket och vill ha en kompletterad bild är det mera angeläget. Jag tycker
det är bra att det finns utgivet, även om återbesöken kommer att bli sällsynta.
Amália
Rodrigues. Fados 67. Edições Valentim de Carvalho 3
cd. ****1/2
När var egentligen Amália Rodrigues som bäst? Jag har
en svaghet för hennes tidiga inspelningar, även de allra första från Brasilien
1945, där hennes behagliga röst samsas med en ledig naturlighet. Sedan börjar
sångerskan arbeta mera medvetet med sin förmåga till dramatisering och hon
upptäcker röstens styrka och skärpa. I sämsta fall – det finns exempel från
70-talet – blir sången så ihållande stark att den ger ett monotont intryck. Också på detta album, som rymmer inspelningar från 1966 till 1968, sjunger Amália Rodrigues starkt, men med bättre dynamisk variation. Hennes uttryck är intensivt, ofta med en
underliggande smärta som inga andra artister kunnat förmedla lika tydligt. Därför tror jag musiken avnjuts bäst i mindre portioner, inte hela skivor i sträck. Jämfört med hennes tidiga inspelningar finns ett inslag av övervägande, av
medveten tanke bakom frasering, texttolkning och dynamik, och den känsla av
spontanitet som tidigare var märkbar har försvunnit. Det är inget märkvärdigt
med det; samma utveckling kan man höra hos andra, till exempel hos Billie Holiday i slutet av 30-talet jämfört
med 40- och 50-tal.
1966–68 var intensiva år för sångerskan. Albumet
innehåller 81 spår, de allra flesta av anmärkningsvärd kvalitet. Några är
alternativa tagningar, men albumet presenterar ett brett spektrum av Amália
Rodrigues musik vid denna tid. Lika mycket som en manifestation av hennes
aktivitet under sent 60-tal är det en dokumentation av hennes samarbete med
gitarristen Raul Nery och hans ”conjunto”,
där även José Fontes Rocha spelade
portugisisk gitarr, Joel Pina basgitarr
och antingen Júlio Gomes, Castro Mota eller Martinho d’Assunção spansk gitarr. I ett fåtal inspelningar
kompletteras gitarrerna av liten orkester. Gitarristerna är rutinerade,
utmärkta och följsamma. Den som är van vid modernare fado lägger säkert märke
till att de har en lite diskretare roll än nu. Gitarrsolon förekommer mycket
sparsamt.
Den första, fullmatade cd:n – 27 nummer och över 76
minuters speltid – går in i fadons verkliga kärna, den traditionella fadon, som
dominerar denna skiva. Här finns några av Amália Rodrigues mest berömda sånger
som Maldição, Primavera, Carmencita, Há Festa da Mouraria och Tudo Isto É Fado, men också mera anonyma
titlar som Andorinha, Meu Nome Sabe-me a Areia, Olhos Fechados, Anda o Sol na Minha Rua, Ai Esta Pena de Mim med flera. Bakom några
av dessa döljer sig melodier från den traditionella fadon som varje van
fadolyssnare känner igen. Materialet är av hög jämn klass, och dess tyngd
understryks av för fadohistorien centrala upphovsmannanamn som Alfredo Marceneiro, José António Sabrosa, Frederico de Brito, Pedro Rodrigues, Júlio Proença, Frederico
Valério, Raul Ferrão med flera.
Amália Rodrigues sjunger dessa sånger med intensitet, tenperament och suverän
känsla för balans, dynamik och uttryck. Det är svårt att tänka sig någon enskild
cd inom fadon överhuvud som överträffar denna. Och ytterst få som är
likvärdiga.
Den andra cd:ns innehåll väger som helhet lättare men
har flera intressanta och lyckade inslag. Först kommer en rad lättsamma
sånger i snabbt tempo, troligen hämtade från teatermiljö, bland annat den ännu
populära A Tendinha. Amália Rodrigues
sjunger dem lika tekniskt säkert som de allvarligare sångerna på den första
skivan, men det lättsamma, muntra samsades aldrig lika bra med Amália Rodrigues
allvarsamma personlighet och passade egentligen bättre för en utåtriktad,
charmerande sångerska som den samtida Hermínia
Silva. På denna skiva finns också ett knippe utländska sånger. Sångerskan sjunger
italienska Canzone per te och franska
L’important c’est la rose med bravur,
men båda sångerna skulle ha gynnats av en lite mjukare och mildare hantering.
Två fados i översättning till franska låter mycket övertygande, och lyckade är
också arrangemangen av Joaquim Rodrigos Concierto de Aranjuez (som vanligt gäller arrangmanget mellansatsen).
Amália Rodrigues sjunger denna spanska
musik både på franska och portugisiska. Frågan är om någon ens hade kommit på
idén att arrangera gitarrkonserten om inte Miles
Davis och Gil Evans hade gjort
det 1959–60 i en inspelning som är nästan lika klassisk som originalmusiken.
60-talet innebar en förnyelse av fadons repertoar
genom Amália Rodigues samarbete med den portugisiske, franskättade tonsättaren Alain Oulman som förde in den stora
nationella poesin i fadon, fastän många goda texter hade tonsatts tidigare. Nu
förenades den folkliga fadon med Poesin. Av det sextiotal sånger Oulman
komponerade åt henne har många blivit standardnummer som sjungs av många andra
artister också. Den tredje cd:n i detta album domineras av Oulmans sånger, och
skivan innehåller alternativa tagningar av några av dem. Av Oulmans mera kända
kompositioner finns Naufrágio, Com que Voz, Medo, Fado Português och Gaivota med, medan många andra saknas av
den enkla anledningen att Amália Rodrigues redan hade spelat in dem.Välkommet
är att några av Oulmans mindre kända verk finns med, som exempelvis Nós as Meninhas, Cravos de Papel, As Mãos que
Trago och Amor sem Casa.
Sånginsatserna och gitarrspelet ligger på samma höga nivå som på resten av
albumet.
Fados 67 är en imponerande,
välredigerad och högklassig presentation av en av sångerskans höjdplatåer.
Musiken har en enastående kraft, värdighet och uttrycksfullhet med en ofta
antydd tragisk eller vemodig underton. Dock ska upprepas att den inte ger en
fullständig bild av sångerskan Amália Rodrigues. Här saknas inte bara hennes
fina tidigare inspelningar utan också de senare, där hon själv stod för många
sångtexter. Som sagt gjorde hon ofta flera inspelningar av samma sånger, och
några definitiva versioner är svåra att peka ut. När jag jämför inspelningarna
i detta album av till exempel Carmencita
eller Fria Claridade, som hon först spelade
in på 40- och 50-talen, med de tidigare, så föredrar jag dem framför
60-talsversionerna. Åren 1966–68 var Amália Rodrigues en oerhört skicklig och
uttrycksfull sångerska. Men det var hon även tidigare. Och tillfälligtvis
senare.
Fados 67 är, sammanfattningsvis, ett
av de bästa albumen med Amália Rodrigues som utgivits under senare år.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar