Under mitt besök på konstmuseet Coleção Berardo i
Belém i Lissabon i januari visades en utställning av modern brasiliansk konst.
Brasilien – inte är det konst man i första hand tänker på. Utan kanske
Amazonfloden, väldiga regnskogar, samba, fotboll, storstäder med en förfärande
brottslighet, karnevalen i Rio … men naturligtvis finns och har det funnits
konstnärer i Brasilien. Landet är så pass exotiskt för européer att det kan
vara intressant att se om det på några sätt sätter sin prägel på konsten.
Och nog tycker jag att det kan vara så, åtminstone när
de gäller några av de äldre verken på utställningen. Här är ett litet bildsvep
där jag låter bilderna tala för sig själva. De flesta av dem är något beskurna
i en och annan kant, bland annat för att eliminera skuggor från ramarna. Som
vanligt gäller att bilderna helst ska ses i original och att foton tagna med en
enkel digitalkamera eller mobil inte ger samma intryck.
Flera av de konstnärer vars verk visades på
utställningen är inte födda i Brasilien utan i andra länder, främst i Europa. Det
gäller till exempel Lasar Segall (1889–1957),
som kom från Litauen. De två verken här är från 10- respektive 20-talen och heter
Två vänner och Sittande figur bland blommor.
Från Brasilien var Ismael Nery (1900–34) vars Figuras
Sobrepostas från 1922 är en liten målning. Adjektivet soreposto betyder enligt lexikon påsydd, påsatt eller placerad
över.
Anita Malfatti (1889–1964) kom också från
Brasilien och hennes målning heter Interiör
och är från 1925.
Med Porträtt av
Berta Singerman tar vi ett tidsmässigt kliv fram till 1955, då porträttet
målades av Flávio de Carvalho
(1899–1973), ytterligare en brasiliansk konstnär.
Mulattkvinna med blommor av Emiliano di Cavalcanti (1897–1976). Namnet låter italienskt, men di
Cavalcanti uppges på utställningen vara brasilianare. Målningen är från 1936.
Med Candido
Portinari (1903–62) är det samma sak; namnet låter italienskt men tydligen
var även han brasilianare. Flicka med
rosett är från 1939, en liten tavla.
Samma år målade José
Pancetti (1902–58), en brasiliansk konstnär med ett namn som klingar italienskt,
Skog.
Ju närmare vår egen tid vi kommer, desto mer tycks de
brasilianska konstnärerna närma sig de internationella konstströmningarna. Om
man inte vet svaret är det svårt att gissa varifrån verken kommer. Samson Flexor (1907–71) är både europé
och sydamerikan, född i det som nu är Moldavien. Geometrisk komposition från 1952 och ”Utan titel” från 1957 leder inte i första hand tankarna till
Brasilien.
Detsamma kan sägas om Interiör från 1951 Maria
Helena Vieira da Silva (1908–92) och med större berättigande eftersom hon
faktiskt var en portugisisk konstnär som flyttade till Frankrike. Även i vårt
land är hon ett ganska välkänt namn. Hennes medverkan på denna utställning
motiveras av att hon länge var verksam i Brasilien.
Ivan Serpa (1923–73) målade 1962 detta
stora och anslående verk som saknar titel. Han var brasilianare.
António Bandeira (1922–67) svarar för Abstraktion från 1965. Han var från
Brasilien men flyttade till Frankrike.
Tomike Othake (1913–2015) började sin
långa levnadsbana i Kyoto i Japan, reste till Brasilien för att hälsa på sina
bröder som bosatte sig där. Det gjorde hon så småningom själv också. Verket saknar namn.
Danilo di Prete (1911–85), visst låter
namnet italienskt? Så var det också. Denne italienare från Pisa hamnade i São
Paulo i Brasilien. Hans verk på utställningen är från 1962 och saknar titel.
Till sist en mäktig målning från 1968 som heter Rött och svart. Konstnären Iberê Camargo (1914–94) är ett stort
namn i Brasilien och ses som en mästare inom brasiliansk expressionism. Han har
ett eget museum i Porto Alegre i södra delen av landet där det också finns en
stiftelse som förvaltar hans verk.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar