Den 9 maj hade Cristina Branco konsert på Fasching. Hon har varit i Stockholm många gånger, men detta var första gången hon uppträdde i
jazzlokalen. Jämfört med Södra teatern, Konserthuset och Kulturhuset, där jag
hört henne tidigare, erbjuder Fasching en intimare miljö där en del av åhörarna
sitter just intill musikerna, och det kortare avtåndet mellan publik och
artister påminner om fadohus i Lissabon, speciellt som en del av besökarna äter
i anslutning till konserten. Jag tycker den här miljön är till fördel både för
artister och publik, även om den innebär att publiken blir begränsad.
Cristina Branco sjöng till komp av Bernardo Couto, portugisisk gitarr, Luís Figueiredo, klaviatur, och Bernardo Moreira, kontrabas, musiker
som hon samarbetat med länge och som samspelar med stor lyhördhet. Konserten
var ett inslag i en turné för att lansera den nya skivan Branco, som jag presenterade i bloggen den 12 april. Dagarna
omkring den 9 maj uppträdde hon i våra grannländer, och många liknande
konserter har tidigare ägt rum på kontinenten.
Branco innehåller enbart nyskrivna
sånger, och Cristina Branco sjöng de flesta av dem. Det hade varit enklare att
vinna publikens gunst genom att inleda med några välkända fadonummer, men
Branco smeker inte publiken särskilt mycket medhårs utan väntade med
standardrepertoar till konsertens andra hälft. Hon tog då upp två traditionella
fados, Fado Menor och Fado Súplica, samt två sånger ur Amália Rodrigues repertoar, Água e Mel samt Esta Pena de Mim. Därtill en fado som hon lanserade för många år
sedan, Sete Pedaços de Vento. Detta var
egentligen allt som publiken kunde känna igen (de som inte hört Cristina Brancos
fyra senaste album) under två timmars musik. Utöver materialet från Branco sjöng hon tre nummer ur den förra
skivan Menina, ett från albumet Alegria (2013) och ett från Não Há Só Tangos em Paris (2011).
(Samtliga album är utgivna av Universal.)
Av alla dessa nya sånger är det egentligen bara den
vackra Alvorada och den muntra Boatos från Menina och Aula de Natação
från Branco som har förutsättningar
att sälla sig till standardrepertoaren. De övriga nya sångerna har publiken (de
som inte har skivorna) troligen hört för sista gången. Cristina Branco har en
avspänd och naturlig framtoning, men är en tekniskt driven sångerska, och många
av hennes sånger är helt enkelt för knepiga att ta upp för andra artister och
kanske också något obekväma för publiken. Hon sjöng som vanligt med en osviklig
klar sopran med fin bärighet och vacker klang, uttrycksfullt med engagemang för texterna.
Kompet skiljer sig från fadons vanliga genom att den
spanska gitarren saknas. Den ersätts av pianot, som emellanåt har samma
funktion, att understryka rytmen, men det används också mera solistiskt. Detta
är till men för den portugisiska gitarren, som hamnar på en mera undanskymd
plats än normalt, och det känns lite som slöseri att en så skicklig och kreativ
gitarrist som Bernardo Couto inte framhävs mera, till exempel med ett
instrumentalnummer.
Cristina Branco är en oerhört rutinerad artist som
alltid är noggrann och väl förberedd och hon sjunger praktiskt taget aldrig en
falsk ton. Även om det borde gå en hel del slentrian i så många konserter med
likartat innehåll uppträder hon ledigt, med charm och värme, något som lokal
och publik påverkar – jag har bara hört en konsert med en Branco som lät oengagerad,
och det var i ett ödsligt och avvaktande konserthus för över tio år sedan. Den
eviga frågan om det verkligen är fado hon sjunger kan besvaras både med ja och
nej. Men frågan känns ovidkommande när man hör henne sjunga till detta
förnämliga komp. Hon är övertygande och intressant vad hon än sjunger. Hon är
säkert tillbaka om något år med nya sånger, och en del äldre. Varför inte på
Fasching igen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar