Den
amerikanska författaren Patricia Highsmith (1921–95) har i fem romaner – En man med många talanger (1955), En man utan samvete (1970), En man med onda avsikter (1974), Tom Ripley igen (1980) och Ripley på djupt vatten (1991) – berättat
om Tom Ripley, en gestalt i spänningslitteraturen som levt vidare bättre än de
flesta och mött läsare ur flera generationer. År 1996 gav Rabén Prisma ut alla
fem titlarna på nytt, i översättningar av Mårten Edlund (den första),
Britt-Marie Bergström (bok två, tre och fyra) och Annika Gegenheimer (den
femte).
Först
träffar vi på honom i En man med många
talanger. Han är en ung man som lever ett ganska trist och påvert liv som
bondfångare i New York. Av en tillfällighet möter han Herbert Greenleaf, en
välsituerad äldre man, och utger sig vara skolkamrat till hans son Dickie. Den
äldre Greenleaf ber honom åka till Italien, där sonen lever ett lättingsliv på
pappas pengar, för att övertala honom att återvända till hemlandet. Och Ripley
åker, betald av Herbert Greenleaf. Han förbereder sig väl. Han vet att Dickie
är mycket jazzintresserad och pluggar in det viktigaste om modern jazz för att
bli bekant med honom lättare. Det lyckas också, Ripley blir en del av det
dagliga livet i småstaden Mongibello och umgås flitigt med Dickie och hans
flickvän Marge. Någon tanke på att övertala Dickie att återvända har han inte.
De både lever ett slappt och bekvämt liv i Mongibello.
Nyutgåvan av de fem Ripleyromanerna från 1996. |
Men
förhållandet börjar knaka i fogarna, och under ett gräl under en båtutflykt mördar
Ripley Dickie, gömmer undan kroppen och inleder sedan en kringflackande
tillvaro på olika håll i Italien. Ibland under sitt eget namn, ibland under
Dickies. Det blir ett grannlaga jobb att hålla identiteterna åtskilda och visa
upp rätt person i olika situationer där en del känner Dickie personligen, andra
bara hört talas om honom. Att Ripley klarar sig, därtill med Dickies pengar i
bagaget, säger sig självt om man vet att det blev fyra böcker till om honom. I
dessa böcker fortsätter han att begå olika brott, alltifrån mord till
konstbedrägerier, medan han bor med sin vackra fru Héloise i en villa i
Frankrike.
Det
intressanta i böckerna är skildringen av personen Tom Ripley. Han är en smart,
charmerande och fullständigt amoralisk person som sätter sin egoism främst. Han
är brutal, samvetslös, kultiverad. Han har en utvecklad självbevarelsedrift och
sopar alltid och omsorgsfullt igen spåren efter sig. Han har beskrivits som ett
porträtt att en fullständig sociopat som saknar kontakt med vanliga mänskliga
känslor men spelar rollen perfekt.
De
här böckerna har fått en viss kultstatus och en del anser att de är mästerverk
inom spänningsgenren. Det har jag svårt att förstå. Den första boken är
läsvärd, de följande är svagare. Ripley är visserligen en intressant gestalt,
men som läsare har man svårt att känna sympati för honom, och
bevekelsegrunderna för hans handlande är grumliga. Figurerna omkring honom är
för det mesta ganska kortfattat tecknade. Bäst skildras Dickie Greenleaf och
Marge, men hans fru som medverkar i flera böcker förblir en vag och ogripbar
person.
Kanske
är Patricia Highsmiths insats med dessa romaner att hon har skapat en
personlighet som inspirerar andra författare när de hittat på sina gestalter.
Böckerna i sig är inte märkliga. Jag har visserligen läst om alla fem och
gjorde det nog mest för att jag trodde jag hade missat något väsentligt första
gången. Detta väsentliga fann jag inte andra gången heller, och någon tredje chans
lär inte Mr. Ripley få.
Jag har bara läst den första som jag tyckte var intressant utifrån mitt intresse för psykologi. En ganska intressant skildring av en man med psykopatliknande personlighet. Som någon gång kunde dyka upp som patient i psykvården när jag jobbade där och som ofta var terapeutiskt mycket svårbehandlad. Jag har ibland undrat om inte personer med liknande personligt som Ripley finns här o var i samhället toppar, i varje fall inte sällan bland kriminella. Jag läste aldrig uppföljarna och utifrån det du skrev har jag kanske inte missat något../Yvonne
SvaraRaderaJo, det är väl mest ur psykologisk synvinkel som Ripley är intressant. Du har säkert rätt i att hans egenskaper finns i miljöer i samhället där hänsynslöshet och egoism underlättar karriären. Den första boken är som sagt bäst. Jag tycker de senare tappar tempo och blir lite segare. Det finns lite för lite av personteckning och miljöbeskrivningar för att mitt intresse ska följa med. /Ulf
SvaraRadera