18 november 2013

Klassiska nedslag (7). Johann Stamitz, Sinfonior i A-dur, B-dur och G-dur


Johann Stamitz (1717–57) hette egentligen Jan Václav Stamic, kom från Böhmen och blev känd under den tyska namnformen sedan han etablerat sig som violinist, tonsättare och orkesterledare i Mannheim. Stamitz var den egentliga grundaren av den så kallade Mannheimskolan, som under 1700-talet hade betydelse för orkestermusikens och särskilt symfonins utveckling fram emot wienklassicismen. Stamitz var produktiv inom denna genre och komponerade enligt en uppgift 74 symfonier. Jag föredrar att kalla dem sinfonior eftersom begreppet symfoni inte riktigt passar när det gäller barockmusik.
Johann Stamitz.
För detta är barockmusik med sin utpräglade terrassdynamik och livfulla rytmiska energi. Sinfoniorna är uppbyggda i tre satser enligt schemat snabb–långsam–snabb, det vill säga på samma sätt som den italienska uvertyren som anses vara embryot till symfoniformen. Men det är en barockmusik som liksom avrundas i kanterna, man kan vagt ana att Stamitz är på väg mot ett mjukare, mera homofont tonspråk. Vad resultatet blev av Mannheimskolans bemödanden kan höras hos hans son Carl Stamitz (1745–1801), där den stilmässiga övergången är fullt genomförd. Skillnaden är lika stor som mellan Johann Sebastian Bach och sonen Johann Christian Bach. Johann Stamitz musik är alltså barockmusik som var modern för sin tid och sökte sig framåt.

Stamitz kunde hantverket ordentligt. Detta är fin musik, inte bara genomförd med ledigt tekniskt handlag utan också inspirerad och med en frisk, lättillgänglig melodik. Jag har lyssnat på inspelningar med den utomordentliga Slovakiska kammarorkestern under Bohdan Warchal och förmodligen bidrar det till mitt positiva intryck. Det finns vid den här tiden – i skuggan av storheterna Bach, Händel, Telemann och Rameau – ganska många barockmästare i Europa som var rutinerade och skickliga i sin musikaliska verksamhet. Så Stamitz är knappast unik. Men det faktum att han grundade Mannheimskolan gör honom kanske aningen mera minnesvärd än många samtida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar