Att
bli känd som tonsättare utan att komponera opera och annan teatermusik var
praktiskt taget omöjligt i Frankrike i mitten av 1800-talet. Det är en
förklaring till att Louise Farrenc, med en ganska stor produktion av
pianostycken, orkestermusik och kammarmusik, inte uppmärksammades av sin
samtid. Hennes personliga tillbakadragenhet kan ha bidragit – hon beskrivs som
mycket blyg och reserverad.
Född
i Paris 1804 som Jeanne-Louise Dumont fick hon tidigt musikutbildning och blev
elev till tonsättarna Ignaz Moscheles, Johann Nepomuk Hummel och Antonín Reicha
under olika skeden av sin ungdomstid. Hon spelade piano och studerade
komposition. Snart mötte hon flöjtisten Aristide Farrenc som hon gifte sig med
år 1821. De två uppträdde tillsammans vid många konserter runtom i Frankrike.
När mannen så småningom övergick till att driva en förlagsrörelse – en av de
största inom musikbranschen – ägnade sig hustrun åt sin tjänst som professor i
pianospel vid konservatoriet i Paris, samtidigt som hon komponerade. Tjänsten
innehade hon i över trettio år. Hon avled 1875. Det var naturligtvis Farrencs
musikförlag som publicerade hennes musik.
Eftersom
hon inte skrev för teatern förblev hon okänd för den bredare publiken. Men hon
hade gott anseende i musikerkretsar och respekterades av ledande musiker som
till exempel Robert Schumann, som har uttalat sin beundran för hennes talang.
Denna talang tycks nu ha besegrat tystnaden kring henne, och nu finns rätt
mycket av musiken inspelad. På Spotify kan man hitta mycket musik av Farrenc.
Pianomusik, hennes tre symfonier, kammarmusik.
För
mig är Louise Farrenc en ganska ny bekantskap. Ännu har jag inte hört så mycket
av hennes musik. Men jag har blivit så förtjust i hennes två pianokvintetter
att jag lyssnar igenom dem gång på gång. Det är verkligen underbar kammarmusik,
full av melodisk inspiration, starka teman, ett säkert tekniskt handlag, vacker
klang och ett slags självförtroende och kraft i utförandet. Båda kvintetterna
är skrivna för piano och violin, viola, cello och kontrabas. (Alltså inte den
vanliga konstellationen med piano plus stråkkvartett. Farrenc kan ha varit
inspirerad av Franz Schuberts så kallade Forellkvintett som har samma instrumentering.)
Båda
kvintetterna är från 1840 med opustalen 30 och 31, den första i a-moll, den
andra i E-dur. Båda är en knapp halvtimme långa med en expansiv förstasats, en
mer koncentrerad andrasats, ett kort snärtigt scherzo och en sammanfattande finalsats.
Pianot har en central och ibland briljant roll. Kvintetterna är utomordentlig
musik och mycket jämna. Det är svårt att sätta den ena före den andra. Men om
jag ändå skulle vara tvungen att välja, så skulle det bli E-durkvintetten.
Detta för första satsens pregnanta tema och det återhållna vemodet i den andra
satsen.
Farrencs
andra kvintett recenserades i tidningen Gazette
musicale med bland annat dessa ord: ”Madame Farrenc har redan dragit till
sig intresset från kammarmusikspecialister med sin första kvintett, och den
andra kvintetten visar att hon tillhör de främsta i denna disciplin. Det är
verkligen ett anmärkningsvärt arbete i sitt konstnärliga genomförande, klart till
form och idéer, med stor klangkänsla i samspelet mellan de olika instrumenten
och, framför allt, överflödande av melodisk rikedom och ungdomlig vitalitet.”
Jag
kunde inte ha sagt det bättre själv. Och fortsätter att lyssna till den tyska
Linosensemblens fina inspelningar (cpo). Härlig kammarmusik!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar