Lissabon strax före och under julen är
lågsäsong för turismen, något som märks i stadsbilden och inte minst i hotellpriserna.
Men bra fadomusik finns att höra på många ställen. Här några intryck från en
resa kring julen som förhoppningsvis någon läsare kan ha nytta av.
En annan bild av krisens Portugal. Fullt drag i julhandeln på Rua do Carmo i Lissabon. |
När fado presenteras i Sverige är det nästan
alltid från konsertscenen. Konserter finns förstås i Portugal också, men fadons
traditionella miljöer är krogen och kaféet. Utbudet har ökat under senare år
och fado kan nu inte bara höras på de etablerade fadokrogarna i stadsdelarna
Bairro Alto och Alfama, utan även på andra håll. Skillnaden mellan olika
etablissemang är stor, alltifrån eleganta restauranger med professionella
musiker till enkla ”hål i väggen”-barer där folk uppträder utan att få betalt.
Det ska sägas att de etablerade krogarna, ofta med en lång historia,
fortfarande lockar de mest kända artisterna och har den bästa servicen, men
enklare ställen kan i stället erbjuda en genuin miljö som främst
lokalbefolkningen frekventerar.
Priserna är oerhört varierande. Att gå på
någon av de mest kända fadokrogarna är med portugisiska mått inte billigt. För
exempelvis en varmrätt, en halv flaska vin, vatten och kaffe kan det handla om 50–60
euro, ett belopp som stiger om man också tar del av de aptitretare som brukar
serveras före huvudrätten eller kostar på sig ett finare vin, förrätt eller
dessert. Enklare ställen är förstås billigare. Och det ska understrykas att man
kan höra mycket fado i Lissabon utan att det behöver bli särskilt dyrt.
På en fadokrog uppträder flera
sångartister som var och en sjunger några sånger till ett komp av gitarrer (och
eventuellt bas) som är detsamma genom hela kvällen. Mellan framträdandena är
det pauser. Ett besök på en fadokrog tar alltså flera timmar i anspråk.
Eftersom man brukar börja först vid nio–tiotiden slutar musiken först då
allmänna kommunikationer har slutat gå. Så Lissabons taxichaufförer har säkert
inget att invända mot fadoställena.
Publiken på en fadokrog är oftast
disciplinerad och uppmärksam. Många äter innan musiken börjar. Slammer med
bestick och högljudda samtal förekommer lyckligtvis sällan. I allmänhet tonas
ljuset ner när artisterna tar plats.
Clube de Fado
Clube de Fado är ett väletablerat
ställe i Alfama, den fadokrog jag har besökt oftast under besök i Lissabon. Krogen
drivs av gitarristen Mário Pacheco. Här kan man räkna med god standard på både mat
och musik, men den som är ute efter att höra en viss artist bör kolla i förväg
vilka som kommer, vilket förstås gäller även andra fadohus. Denna kväll var det
utpräglad lågsäsong. Bara en av de två salar som finns i krogen användes och
den var drygt halvbesatt som mest. Bara tre sångartister framträdde, men de var
å andra sidan tre av de mest välkända bland yngre fadosångare: Lina Rodrigues,
Rodrigo Costa Félix och Maria Ana Bobone. Pedro Amendoeira på portugisisk
gitarr och Pedro Pinhal på spansk gitarr är musiker som ger ett säkert och
lyhört stöd åt vilken sångare som helst.
Pedro Amendoeira, portugisisk gitarr, Carolina/Lina Rodrigues, sång, Pedro Pinhal, spansk gitarr. |
Lina Rodrigues är ett stort
framtidslöfte. Med en vacker sopran sjunger hon musikaliskt och innerligt med
ett nyanserat uttryck och – vilket inte saknar betydelse när man ser artisten –
ett behagligt kroppsspråk. Lina Rodrigues kommer snart att försvinna från
fadoscenen. Som namn. Tydligen kommer sångerskan i fortsättningen att kalla sig
för Carolina, och det är också Carolina som lanserar den debutskiva som
utkommer 2014, enligt uppgift. Ett tips som inte verkar alltför riskabelt är
att Carolina/Lina Rodrigues är nästa stora fadosångerska, efter genombrotten
för Carminho och Cuca Roseta. Hon är redan nu en av de allra bästa.
Med lite dricks slutade denna kväll på
55 euro och musiken, som startade tjugo över nio, var slut redan 23:15.
Rumphugget, men god kvalitet.
Fortsättning följer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar