Här är ytterligare några
intryck av fado i Lissabon kring julen.
Senhor Vinho tillhör
definitivt de mest kända fadohusen i Lissabon, och så har det varit under många
år. Det startades en gång av sångerskan Maria da Fé, hennes man José Luís Gordo
och sångaren António Mello Correia. Den sistnämnde lever inte längre. Maria da
Fé, som i dag närmar sig de 70, har slutat att uppträda men driver fortfarande
krogen, där hon också fanns på plats under mitt besök. Den har fått sitt namn efter
en sång av Alberto Janes som Amália Rodrigues lanserade på 50-talet och många
andra har sjungit sedan dess.
Senhor Vinho ligger lite vid
sidan av, i stadsdelen Madragoa. Ingen annan av de mera kända fadokrogarna finns
i närheten, och de besökare som inte bor i trakten bör lägga till några euro
för taxi (som är billigt i Lissabon) om de gör en kostnadskalkyl för kvällen.
Utan taxi, och med en viss återhållsamhet i beställningarna, bör man ändå räkna
med 60–70 euro per person för varmrätt, vin och kaffe. Ska man känna sig nöjd
med detta krävs bra fado.
Det får man också på Senhor
Vinho, men man gör klokt i att i förväg kolla vilka som uppträder. Restaurangen
har en fin inredning och maten var utmärkt åtminstone för min del den 21
december.
Genomgående gitarrister var
de skickliga Paulo Parreira på portugisisk gitarr och Rogério Ferreira på
spansk gitarr. Musiken började vid tiosnåret, men de första två sångerskorna,
som uppträdde med fyra sånger vardera med någon kvarts intervall mellan sig,
gjorde inte ett så starkt intryck att jag lade namnen på minnet. Men sedan kom
Joana Amendoeira.
Joana Amendoeira. Stockholm den 8 december 2013. |
Joana har jag skrivit om i
bloggen flera gånger med anledning av hennes besök i Sverige nyligen. Den som
hört hennes skivor (åtta album med fado!) blir inte förvånad av att höra henne ”ao
vivo”. Rösten är måttligt stark, men har en behaglig varm klang och stor
smidighet. Hennes sång är nyansrik och omsorgsfullt texttolkande. Joana är
också noggrann och personlig i sitt repertoarval. Hennes personlighet och
uppträdande är sådana att jag känner behov av gammaldags adjektiv som intagande
och älsklig. Eftersom jag känner henne sedan tidigare blev det också ett
trevligt återseende.
Huvudattraktionen på Senhor
Vinho är emellertid sångerskan Aldina Duarte. Hon har utformat en dramatisk,
intensiv fado med starka uttryck för utsatthet och sårbarhet. Att denna
märkliga sångerska faktiskt inte har vuxit
upp med fado och själv inte besökte ett fadohus förrän hon var 21 år kan vara
svårt att tro när man hör henne – så djupt bottnar hon i fadons grundläggande
känsla och attityd, saudade.
Jag känner hennes musik från
fyra album – den bygger nästan alltid på traditionell fado och ett starkt
känslouttryck. Att höra henne i verkligheten är ändå en överraskning. Rösten
har nämligen en styrka som inte framgår av inspelningar, och Aldina skulle utan
vidare kunna sjunga för ett par hundra lyssnare utan ljudförstärkning. Hennes
allvarliga musik har också, tyckte jag mig märka, humoristiska och
självironiska bottnar. Jag tycker att hon är en gestaltande sångerska som inte
bara uttrycker sina egna erfarenheter, utan också går in i olika roller. Frågan
är om lika gripande fado går att höra någon annanstans i dag. Aldina bjöd på
sex sånger av varierande slag, ackompanjerade
av de fina gitarristerna och ett livfullt kroppsspråk. Vid lite eftersnack
visade hon sig vara en vänlig och charmerande person.
Fadohusen tenderar att spara
sitt bästa krut till sist, varför jag blev överraskad av att kvällen inte var över
med detta. Vem skulle våga följa upp Aldinas framträdande?
Två virtuosa nummer med de
skickliga gitarristerna lugnade ner atmosfären och en för mig obekant
sångerska, Liliana Silva, gav kvällen en anständig och hörvärd avslutning.
Henne hör jag gärna igen. Både fattigare och lyckligare avslutade jag denna
fadokväll en stund efter ett på natten.
På Senhor Vinho uppträder
även sångaren Duarte och nya stjärnan Gisela João, men de var inte på plats
just denna kväll.
Musiken framfördes i en
mörklagd lokal med bara enstaka svaga ljuskällor varför jag inte har några
bilder. Det var inte riktigt läge för att förstöra stämningen med fotoblixtar.
Mer aktuellt om Senhor Vinho
finns här:
I nästa avsnitt hamnar vi på
Senhor Vinhos motsats – den lokala fadobaren som alla har råd med.
Tack för fina direkrapporter, Ulf. Obrigado! Aldina Duarte - jag lyssnade för ett tag sen på en YouTube-slinga i svartvitt som Tomas N hade lagt ut med henne, och det var nog det starkaste jag hört på länge i denna genre. Svartvitt foto och med all den svärta i framförandet man kan få uppleva i lyckliga stunder. / Janne
SvaraRaderaHej Janne! Det finns en hel del med Aldina på Youtube. Att höra henne i verkligheten var en upplevelse. Naturligtvis hade hon en svart klänning. Hoppas du får chansen att höra henne någon gång./Ulf
SvaraRaderaKommer du att lyssna till någon av bröderna Moutinho eller Katia Guerreiro, mina favoriter inom denna fantastiska fadogeneration som kanske börjar 1967 (om man ser till fadisternas födelseår) och slutar 1982 eller 1979. Varför blev denna generation så framgångsrik? Sven-Erik
SvaraRaderaJag lyssnar till alla fyra på skiva, de tillhör också mina favoriter, men i Lissabon hörde och träffade jag bara Pedro, på juldagen. Orsakerna till framgångsvågen tar för stor plats att skriva om här, men jag har skrivit vad jag tror i min bok, särskilt sidorna 95–101. Jag tror inte denna våg är slut än på ett tag. Både Carminho och Lina Rodrigues är födda 1984 och i kulissen står en hel drös unga sångerskor och stampar, till exempel Sara Correia och Vanessa Alves. Männen är färre – men de blir väl gitarrister i stället. Gott nytt! Ulf
SvaraRadera