Hur hanterar en sångare de förändringar
i röst och sångteknik som tilltar med årens gång? Inom klassisk musik, där
klang, tonbildning och röststyrka är så viktiga, brukar stora sångartister
övergå till att undervisa. Inom annan musik, där det personliga uttrycket är
avgörande, kan sångare hålla på ett bra tag efter det att de passerat sin
kulmen. Jag tänker på fadodrottningen Amália Rodrigues, som uppträdde
offentligt upp i 70-årsåldern fastän både röstens stryka och smidighet hade avtagit
– men hon kunde i stället sjunga med en värdighet och auktoritet som få
artister vinner. Jag tänker också på Evert Taube, som på äldre dagar insåg att
hans tonträffning tacklat av och därför föredrog att recitera sina sånger.
När snart 87-åriga Juliette
Gréco tar sig an ett knippe kända sånger av Jacques Brel (1929–78) är det
närmast Evert Taubes metod hon valt eller tvingats välja. Albumets titel Juliette Gréco chante Brel (Deutsche
Grammophon) är därför en smula överdriven, även om man kan säga att Gréco i
vissa sånger ligger på gränsen mellan recitation och sång, som i den muntra Bruxelles. Hon framför emellertid
sångerna övertygande: hon har känsla för rytm och går mycket nära orden vars
innebörder uttrycks nyanserat, med odiskutabel inlevelse.
En förbindelselänk mellan
Brel och Gréco är Gérard Jouannest, som var kompositör, pianist, orkesterledare
och arrangör på många av Brels inspelningar. Sedan 1988 är Jouannest och Gréco
gifta (han är född 1933) och han medverkar på piano också på denna skiva.
Med tanke på Grécos ålder kan
man se sången Les vieux som ett
huvudnummer. Både Brel själv och Gréco gör gripande tolkningar av denna sång om
de riktigt gamla som lever isolerade i sina lägenheter, skröpliga och ensamma
med sina minnen och prydnadsföremål. Sånger som Brel framförde med stark energi
och en underliggande desperation, som Amsterdam,
Ces gens-là och J’arrive, blir mycket annorlunda i Juliette Grécos versioner. Hans
mest kända sång, Ne me quitte pas, finns
också med i urvalet. Jag tycker att Le
prochain amour är ett av de bästa spåren på denna cd.
Jacques Brel 1955. |
Juliette Gréco 1966. |
Hon ackompanjeras av en
mindre instrumentalensemble som anförs av Bruno Fontaine, som även svarar för
lätt modernistiska arrangemang där en och annan dissonans svajar till. Juliette Gréco chante Brel är en intressant prestation. Hur pass bra eller
rörande den är får varje enskild lyssnare ta ställning till. För mig är den ett
sådant album som kräver uppmärksamhet och vinner i längden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar