Josquin Desprez
1
Kanske är det övermod
att göra musik till
människors glädje
när arbetet är kyrkan
och kyrkan arbete nog –
Men jag är musiker
och kören mitt instrument
Under valven
står de i havcirkel,
människorna,
och rösterna lyfter byggnaden
reser den, stegrar den …
Deras röster ger liv åt
ornamenten
Deras röster överträffar
klockans klang
Deras röster är strängarna
som spända löper
mellan min hjärna och mitt
hjärta
Jag är musiker,
ryktbar, oklanderlig,
och har kraft att bygga
valv av toner för de fromma,
broar och blommor för de fria
Och jag ångrar inget
2
Kanske är det vantro
att besjunga lustar och
passioner
när kyrkan kräver kyskhet
och kyskhet är kyrkan nog –
Stenbeläggningen framför
byggnaden
bränner: det är sommar, hett
Emellanåt nås platsen av
havsbrisen
som svalkar svetten som
samlats mot huden
Luften från kusten
har fri passage
Men i kyrkan
lägger sig tonerna
som fuktig bomull kring
kroppen
Lyssna, och du kyls av …
Lyssna, och du blir aktiv som
om kvällen …
Stillastående luft sätts i
rörelse, men kören
är ännu svettig
Jag tjänar i Italien
och präntar sånger till
furstars ära
och skriver motetter till
Herrens lov
och skriver motetter till
furstars förnöjsamhet
ty i samtiden är det inte jag
utan de som prisar
men av eftervärlden
är det jag och inte de som
ska prisas
Så jag har sett
Furstars lustar och passioner
och den ena sidan av mitt
väsen besjunger, lovordar dem
Den andra viskar, stilla
som det förtorkade gräset:
Gud, förbarma dig över mig –
3
Kanske är det uppror
att i musik hylla kärleken
och livet
när kyrkan förbereder oss för
döden
och döden är kyrkan nog –
Men i musik är liv och död
upphävda
som ord och ton i varandra
varande
och mitt liv är dött och
skugglikt vid sidan av mitt verk
och min död
innebär liv i frihet framöver
Josquin Desprez. |
Josquin Desprez (ca
1450–1521), flamländare med sin huvudsakliga verksamhet i Italien. Denne
”musikens Michelangelo” (Cosimo Bartoli, 1567) skrev musik som är ”den perfekta
konsten till vilket inget kan läggas, efter vilken bara förfall är att vänta”
(Henricus Glareanus, 1547) och han var säkert Europas med ryktbare tonsättare
vid slutet av sin levnad och decennierna efter sin död.
Josquin var intresserad av
renässansens centrala ord-tonproblem, det vill säga hur man skulle tolka ett
ords betydelse i toner. Hans musik visar hur ett humanistiskt synsätt börjar
tränga in även i kyrkomusiken, en utveckling som sedan fortsatte renässansen
igenom och vållade stridigheter bland musiker och teoretiker i dess slutskede.
Josquins musik trycktes redan
under hans levnad av boktryckaren Ottaviano dei Petrucci och vann spridning
över Italien och andra områden.
Jag anspelar dels på en
världslig sång, Nulz regrets (Jag
ångrar inget), dels på hans vidunderliga Miserere
mei Deus (Gud, förbarma dig över mig), en omfångsrik motett som trycktes av
Petrucci år 1519.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar