13 mars 2015

Cláudia Duarte – fadosångerska på väg

Många nya artister kommer in i fadon, och på den vokala sidan dominerar kvinnorna stort. Utan att överdriva kan man påstå att det kommer fram minst tre nya sångerskor för varje ny sångare. Å andra sidan är den manliga dominansen bland gitarrister ännu större. För den som ingår i mängden av nya musiker som trätt fram under senare år är det inte lätt att bli uppmärksammad, få engagemang, spela in skivor och bli inbjuden till utländska scener.

En av de nya sångerskor som nyligen har etablerat sig på fadoscenen är Cláudia Duarte, född 1982. Jag skrev om henne i bloggen när jag presenterade de skivor som givits ut som en dokumentation av verksamheten vid Povo, en restaurang i Lissabon, nära järnvägsstationen Cais do Sodré, som givit unga musiker en möjlighet att framträda (se den 24 oktober 2014). Cláudias skiva är den bästa i serien, och även om produktionerna inte är några fullträffar i design, arrangemang eller repertoarval, så är det ingen tvekan om att Cláudia Duarte har goda förutsättningar genom sin musikalitet och fina röst. Sedan en tid tillbaka sjunger hon på en av Lissabons mera renommerade fadokrogar, Casa de Linhares i Alfama, och kommer att göra det i (minst) två år till. Under mitt senaste besök i staden träffade jag Cláudia och bad henne berätta om sig själv och sin musik.



– Jag började sjunga när jag var mycket ung, sju år, och kom i kontakt med fadon genom en farbror som sjöng på amatörnivå. Det var populärt att gå till fadoställen och lyssna till musiken, så jag lärde känna fadon tidigt. Jag tyckte det var roligt att sjunga fado, men med tiden började jag skämmas lite för det, för fadon tappade mycket av sin popularitet. Så i stället började jag studera jazz och annan musik och jag sjöng jazz.

Sedan, när jag var 25 år, träffade jag en av ägarna till restaurangen Povo, som sade att han ville göra den till ett nytt fadohus. Men just då skulle jag resa till Peru, så jag blev inte den första som presenterades där, utan det var först i februari 2012 när jag var tillbaka som jag uppträdde där och sedan under två månaders tid. Meningen med krogen är att unga musiker ska lära sig fado och lära känna musiker. Min skiva gjordes direkt, i ett svep, för att visa vad jag sjöng på krogen. Det är nästan som en liveskiva, fast den gjordes i studio förstås.

Nu ska jag spela in en ny skiva med Jorge Fernando[1], som också spelar och sjunger på Casa de Linhares, och då ska jag ha med några egna saker.

– Så du skriver alltså själv. Texter eller även musik?

– Än så länge skriver jag bara texter men jag hoppas jag kan skriva musik också. Jag spelar piano, så jag skulle kunna komponera. Just nu har jag börjat arbeta med skivan och går igenom och väljer poesin, och jag hoppas den kan ges ut i år.



– Kommer du från Lissabon?

– Ja, ser det inte ut så? Det händer ofta att folk frågar mig, även portugiser, var jag kommer ifrån. Om jag är från Brasilien, till exempel. Tydligen ser jag inte riktigt portugisisk ut …

– Varför sjunger du fado nu och inte jazz?

– Jag sjöng inte fado regelbundet förrän jag blev engagerad av Povo. Jag hade tidigare, år 2006, ett projekt som kallades Canela (= kanel) med blandad musik där jag skrev texterna. Men sedan dök fadon upp på något sätt, och när jag på nytt mötte den var det som om jag fann mig själv, som om jag hade hittat hem i musiken.

Jag nämner att jag särskilt uppskattar sången Amor Sou Tua från hennes Povoskiva.

– Den kommer från Amália Rodrigues och är skriven av Frederico Valério, som är en väldigt annorlunda kompositör som kom från den klassiska musiken. Och det kan man höra i hans musik.

­– Låtsas som om jag inte vet något alls om fado och berätta vad det är.

– Ordet fado betyder öde … När fadon uppstod var det för att berätta historier ur livet, särskilt från en inre, känslomässig utgångspunkt. I dag tror många att den har blivit något annat, men så är det inte. Även när fadon är modern, samtida, och handlar om det moderna Lissabon, så är det något man känner inom sig, en känslornas musik. Fado handlar om att förmedla till andra vad man har inom sig.

Jag tycker om den traditionella fadons melodier men är ingen purist. Den musikaliska fadon[2] är det som passar mig bäst.

– Det finns många musiker i dagens fado, särskilt många kvinnor. Tycker du att konkurrensen är besvärande?

– Fadon är en mycket liten värld …

– Inte här i Lissabon väl?

– Jo, här också. Alla känner varandra, och oftast är vi vänner. Men visst finns det konkurrens, men det finns det ju på alla områden. Och ibland kan man lyssna till någon och gilla rösten, en annan gång är det känslan eller fraseringen eller sångerna de sjunger. Alla är olika och jag tycker att finns plats för många olika sångartister som har sina egna stilar.



– Arbetar du som professionell musiker nu eller har du ett annat jobb också?

– Jag är helt professionell som sångerska.

– Har du något yrke eller någon utbildning som du kan dra nytta av om du inte skulle lyckas i musiken?

­– Ja, jag arbetade med ögonmedicin och synproblem. Så jag hjälpte folk att korrigera synfel på olika sätt. Under sju år arbetade jag på sjukhus med det. Men jag lämnade det helt för fyra år sedan men skulle kunna återkomma. Men jag tror inte det kommer att bli aktuellt.

– Hur klarar man sig som fadosångerska i dag?

– Det beror på vad man gör. Om man bara har sitt jobb på fadohuset så kan det vara svårt att klara sig. Det gäller att komplettera med annat. Särskilt under veckosluten har jag andra framträdanden, som konserter. Sedan har jag fått möjlighet att uppträda utomlands. Jag har sjungit i Spanien, Marocko, Dubai och Goa. Och jag hade en konsert i Central Park i New York och gjorde en turné i USA och Canada.

– På din Povoskiva kompas du av gitarristen Sidónio Pereira, och jag har sett honom spela på några Youtubefiler tillsammans med dig. Vad betydde han för dig?

– Han ackompanjerade nästan alla sångarna i Povoserien. Han betydde mycket för mig eftersom han verkligen trodde på min musik, och vi hade ett mycket bra samarbete. Sidónio försökte alltid att hjälpa de nya sångarna på Povo att få andra uppdrag, och han hade många kontakter. Det var svårt att få beskedet om hans bortgång för en tid sedan.

Jag frågar Cláudia om förebilder, musiker som hon har lärt av och tycker om.

– Man kan lära sig av alla. Även om man inte tror att man egentligen gillar en artist så finns det alltid något att lära, även om det bara handlar om hur de sjunger en fras eller tolkar ett ord. Jag tycker verkligen om Maria Teresa de Noronha och Amália, de är de största för mig. Jag gillar också Ricardo Ribeiro mycket.

– Kan du nämna några andra namn för läsarna av min blogg, musiker som kanske inte är så kända ännu?

– Jag rekommenderar sångaren Sérgio da Silva, även om hans skiva inte är så lyckad, han har blivit mycket bättre sedan dess. Ett annat namn jag vill nämna är Maria Emília Reis, som sjunger lite annorlunda, med mycket känsla. Och så min kollega från Casa de Linhares, Sara Correira, en mycket duktig ung sångerska, bara kring 21–22 år gammal.

– Vad tycker du är de viktigaste för den som sjunger fado?

– Att inte tänka. Man ska inte tänka när man sjunger, man ska känna. När man tänker för mycket så blir man inte verklig. Det anser jag bestämt.

– Vad är du känner för när du sjunger, orden eller tonerna?

– Både och. Och man måste ha kontakt med de andra musikerna och publiken. När jag sjunger en sång, så blir det alltid olika vid olika tillfällen. Det beror på hur det känns i ögonblicket, fadon är inte statisk, den går att sjunga på många sätt utifrån stämning och känsla.

Cláudia Duarte, Guilherme Banza, portugisisk gitarr, Jorge Fernando, spansk gitarr.






[1] Jorge Fernando är den så kallade nya fadons viktigaste kompositör och textförfattare, liksom gitarrist och sångare, arrangör och ”upptäckare” av nya talanger.
[2] Fado-canção eller fado musicado, det vill säga fado som inte ingår i den traditionella fadons melodiförråd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar