1 mars 2015

Fadoprofilen (73): Manuela Cavaco

Manuela Cavaco (1943) lärde sig fado som barn av fiskare i den by utanför Lissabon, Montijo, där hon växte upp. Ännu verksam på fadohus i Lissabon. Cavaco sjunger standardrepoertoar och traditionell fado med ganska högt liggande röst med god bärighet. Musiken är rättfram och okonstlad. Inte helt lätt att hitta på skiva men en av de bästa uttolkarna under senare decennier.

Så här tolkar hon Amália Rodrigues slagnummer Lágrima:
Ytterligare ett par inspelningar:



2 kommentarer:

  1. Hej. Jag vill inte kommentera just den här dagens blogg utan allmänt tacka för att du så flitigt skriver om fado! Jag har haft stor glädje av boken En vägvisare till musiken och musikerna också. Tänkte jag ville ge den responsen men såg ingenstans jag kunde mejla dig. Så det blev som en kommentar här. Hans Halling

    SvaraRadera
  2. Tack, det är alltid roligt med gensvar. Jag kommer förstås att fortsätta att skriva om fado framöver. En e-postadress om du vill ha kontakt: svenska@telia.com
    Hälsningar Ulf

    SvaraRadera