28 mars 2015

Fadoprofilen (76): Carlos do Carmo

Carlos do Carmo (1939) föddes i Mouraria, son till sångerskan Lucília do Carmo. I ungdomen blev han utbildad i Schweiz i hotellverksamhet. Återkommen till Lissabon tog han upp musiken och han blev på 60-talet ett av fadons stora namn. Han har en mycket omfattande skivproduktion.

Han är inte känd som kompositör eller poet men har samarbetat med olika upphovsmän, till exempel poeten Ary dos Santos på skivorna Um Homem na Cidade och Um Homem no País, den senare den första cd med en portugisisk artist (1983).
Carlos do Carmo har en fyllig röst med varm klang och ett utpräglat lyriskt sångsätt. Han har ett brett uttrycksregister som sträcker sig från ett uppmärksamt texttolkande av traditionell fado till lågmälda lyriska ballader och svängig, ibland schlagerliknande populärmusik. do Carmo har också varit öppen för influenser från chanson, tango och jazz. Står politiskt till vänster och hade en opinionsbildande roll i samband med revolutionen år 1974.

Han har genom åren behållit sin behagliga röst och är ännu verksam. Med tiden har han blivit en charmerande, numera vithårig talesman för fadon, som nu kan se tillbaka på en karriär på över 50 år. Då postverket i Portugal år 2011 gav ut en serie frimärken med fadistas, var do Carmo den ende av de sex avbildade musikerna som ännu är i livet (senare har det kommit några frimärken till med yngre, nu verksamma musiker).
Lisboa Menina e Moça har blivit lite av en signaturmelodi för do Carmo:
Alain Oulmans melodi Gaivota är en klassiker som sjungits av en mängd artister, dock nästan aldrig lika övertygande som av Carlos do Carmo:
Duas Lágrimas de Orvalho är ytterligare ett exempel från Youtube, där det finns åtskilligt av Carlos do Carmo. Som sången om stadsdelen Bairro Alto:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar