Mara Pedro: Fado Alma do Mundo (Distrirecords) ***
Av dagens många nya
sångartister inom fadon är det åtskilliga som faktiskt inte är så unga – de kan
te sig tämligen ålderstigna i jämförelse med popsångare som slår igenom i sena
tonåren. Ofta är de kring 30 när de vinner en större publik. Men Mara Pedro är
verkligen ett undantag. När skivan spelades in var hon fjorton. (I dag sexton
eftersom den funnits ett tag utan att jag märkt den tidigare.)
Inför hennes skiva
kan man reagera som när man ser en mycket ung idrottare visa upp sin talang:
med uthållighet, arbete goda rådgivare och
skulle det kunna bli något stort, men det kan lika gärna bli så att talangen stannar av eller intresserar sig för något annat. Därmed också sagt att Mara Pedro har begåvning, främst i form av en behaglig ung röst, en förtrogenhet med fadons frasering och ett naturligt, ledigt sångsätt. Jag tycker hon är bäst i sånger i långsamt eller mediumtempo där hennes röst bäst kommer till sin rätt, som i Anjo ou Demónio eller Lejos de Lisboa. Hon kompas av David Adzemian på portugisisk eller spansk gitarr, José Calabuig, spansk gitarr, och Laura Garrido, kontrabas. Dessa musiker behöver inte skämmas över sina insatser, som är kompetenta, men heller inte yvas för mycket över dem.
skulle det kunna bli något stort, men det kan lika gärna bli så att talangen stannar av eller intresserar sig för något annat. Därmed också sagt att Mara Pedro har begåvning, främst i form av en behaglig ung röst, en förtrogenhet med fadons frasering och ett naturligt, ledigt sångsätt. Jag tycker hon är bäst i sånger i långsamt eller mediumtempo där hennes röst bäst kommer till sin rätt, som i Anjo ou Demónio eller Lejos de Lisboa. Hon kompas av David Adzemian på portugisisk eller spansk gitarr, José Calabuig, spansk gitarr, och Laura Garrido, kontrabas. Dessa musiker behöver inte skämmas över sina insatser, som är kompetenta, men heller inte yvas för mycket över dem.
Ingen fjortonåring
blir en mogen fadista, Mara Pedro behöver erfarenhet, intensivare texttolkning
och skärpa i uttrycket. Men en start som denna lovar en hel del, och det är
bara att hoppas att den unga sångerskan får den hjälp på vägen som hon behöver
för att utvecklas.
João Soeiro: Sentir Lisboa e o Fado (SPA) ***1/2
João Soeiro är en av
de artister som regelbundet uppträder på baren A Tasca do Jaime i stadsdelen
Graça i Lissabon. Jag har presenterat den i bloggen den 7 mars i år och den 1
januari 2014. Amatörfado alltså, och João Soeiro är en sådan artist som genom
sin musik påminner om att avståndet till den professionella musiken ibland är
försumbart. Han har en fin röst och en kunskap om hur han ska hantera den som
antyder en utbildning i botten. Här finns en omsorg om tonbildning och frasering
som närmar sig bel canto, och en äldre sångare som Tristão da Silva kan
möjligen vara en läromästare. Soeiro kompas på denna skiva av gitarrister som
också hör hemma på baren: Paulo Silva på portugisisk gitarr, Augusto Soares och
Duarte Nunes på spanska gitarrer. Detta är fina musiker vars förtjänster
framgår med större tydlighet på inspelningarna eftersom gitarrerna flyttats
fram lite i ljudbilden.
Skillnaden gentemot
professionell fado är alltså obetydlig i utförandet. Men João Soeiro har inga
som skriver ny musik och texter åt sig. Repertoaren utgörs i stället av
standardnummer och traditionell fado, välkända melodier som många har sjungit,
vilket inbjuder till jämförelser. Jag tycker João Soeiro klarar sig hyggligt
jämfört med mera berömda uttolkare. Hans musik har ingen större originalitet
och han tillför inte fadon nytt material, men det han gör har en stark autenticitet.
Det är fado som folkmusik, med en ovanlig säkerhet och fin finish.
Sandra Correia: Perspectiva (Menezes Entertainment)
****
Sandra Correia är en
välkänd sångerska i Lissabons fadokretsar och har en trofast publik som gärna
uttrycker sin uppskattning då hon framträder. Correia tillhör emellertid inte
de artister som har en större internationell publik. Hon tillhör heller inte de
allra bästa sångerskorna i dag. Rösten i lägre mellanregistret utmärker sig
inte för briljans, och emellanåt är den lite sträv. Hon verkar väl medveten om
både sina resurser och begränsningar och skapar utifrån detta en fado som är
genuin, hörvärd, nyanserad och uttrycksfull. Hennes musik har auktoritet, lugn
och självsäkerhet. Sådan framstår hon inför publik, och den musik hon
presenterar på skivan stämmer mycket väl med det hon förmedlar på fadohuset där
hon sjunger.
Det här är en jämn,
bra skiva med höga textambitioner. Ungefär hälften av materialet är
traditionell fado och hälften nyskrivet, dock utan att utmana några
uppfattningar om hur fado ska låta. Att den är lyckad beror också på
kompmusikerna, som är etablerade namn på fadohusen: Pedro Viana, portugisisk
gitarr, André Ramos eller Miguel Ramos, spansk gitarr, och Frederico Gato,
basgitarr.
Bäst på albumet
tycker jag om Corpo Interdito, en ny
textsättning av Fado Cravo, en av de
mest kända traditionella melodierna som finns i många versioner. Här ännu en,
med en sångerska som kan sitt jobb och uttrycker sig med både närvaro och
erfarenhet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar