10 mars 2015

Lägesrapport: 25 000 ...


Så många besök har den bloggen haft sedan jag öppnade den för ungefär ett och ett halvt år sedan. Om det är bra eller dåligt vet jag inte. Det finns säkert bloggar som har 25 000 besök varje dag eller vecka. Men jag är nöjd, speciellt som de verkar som om antalet besök per tidsenhet ökar, långsamt, långsamt men stadigt.

Med den statistikfunktion som följer med bloggen kan man få fram en del information. Exempelvis från vilka länder folk tittar in. Naturligtvis är Sverige helt dominerande, mellan 75 och 80 procent. Dryga tio procent kommer från USA, med Tyskland på en klar tredjeplats med ungefär hälften av det. Mellan 300 och 500 besök sedan starten kommer också från Portugal, Frankrike, Finland och Ryssland. Ganska många har också varit intresserade i Nederländerna, Italien, Ukraina, Polen och Spanien.

Den som tittar in i bloggen ser det som senast har lagts ut. Men det är vanligt att läsarna söker sig till äldre inlägg och fortsätter att göra det långt efter att jag publicerat dem. Nästan dagligen tittar någon eller några tillbaka till den text om författaren Hasse Z som jag publicerade den 21 oktober 2013. Hittills är den mer läst än någon annan och har fått över 400 besök. Roligt att någon mer än jag vill minnas denne fine skribent! Populära är också min presentation av Cristina Branco och hennes album Idealist (20 februari 2014, hittills 203), texten om Göran Schildts bok Önskeresan (31 oktober 2013, 172 stycken), om ruinstaden Efesos (10 juni 2014, 120 besök), om Ulf Bagges bok Trubaduren (18 september 2013, 115 besök) samt ”fadoprofilen” om Ricardo Ribeiro (4 februari 2014, 107 stycken).


Två vårbilder från Stockholm 2014. Överst Karlbergs slott, nedtill Nordiska Museet. Bilderna är med för att göra bloggposten mindre ointressant.

Det tycks som om det jag skrivit om litteratur intresserar fler än texterna om musik. Vissa texter om fado är sällan lästa medan andra uppenbarligen lockar många fler. Mina kommentarer kring de bästa fadoskivorna 2013 från januari 2014 har dragit till sig nästan 250 besök, och gamla recensioner från tidskriften Lira som återpublicerats (mars–april 2014) har över 170. Ungefär 150 har läst mina tips om fadoställen i Lissabon som publicerades i januari 2014.

En del inslag utgörs av bilder från Stockholmstrakten eller reseintryck. Det förefaller som om få ägnar dem något intresse när de publiceras men väl återkommer desto flitigare när de funnits på plats ett tag. Bilderna från Azorerna som jag publicerade då bloggen var ny (oktober 2013) har nu cirka 200 besök. De nyare inläggen med statyer från Stockholm tittar en del regelbundet in på, men de har inte hunnit samla så många noteringar än.

Gissningsvis är detta en bloggpost som är mera intressant för mig själv än för bloggens läsare. Så jag väntar mig inte några imponerande siffror här, varken nu eller i framtiden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar