En veckas besök i
Lissabon i slutet av februari ger tillfällen till besök på fadoställen, där
verksamheten fortsätter som vanligt trots att publiktillströmningen är måttlig
under vintern. De flesta av de ställen jag besökte i februari har jag tidigare
presenterat i bloggen och jag ger därför en översiktlig beskrivning av
fadoupplevelserna denna gång, med hänvisningar till tidigare poster.
Clube de Fado (se 28 december 2013) är en av Lissabons mest kända
fadokrogar och ett pålitligt ställe som förfogar över ganska många artister av
god klass, både sångare och gitarrister. Alla uppträder förstås inte varje
kväll, man kan räkna med fyra sångartister till samma komp. Den som inte vill
ta för stora risker bör i förväg kontrollera vilka som kan förväntas. Musiken
börjar vid halv tio och slutar kring midnatt. Prismässigt tillhör inte Clube de
Fado de allra dyraste ställena, men för aptitretare (ett slags enkla tapas som oliver, korvbitar, friterade
bönor eller liknande före maten), en varmrätt, en liten flaska vin av billigare
sort, vatten och kaffe bör man räkna med 50–60 euro. Maten är bra. Krogen
ligger i Alfama, på gångavstånd från affärscentrum i stadsdelen Baixa.
På vissa fadokrogar släcker man ner när musikerna framträder. Den här rödaktiga belysningen används på Clube de Fado. Här Carolina. |
Båda de kvällar jag
var där uppträdde Sandra Correia (ej
att förväxla med Sara Correia, som
sjunger på krogen intill, Casa de
Linhares). Hon är en rutinerad, skicklig sångerska som sjunger med lugn och
självförtroende, klart uppskattad av stampubliken. Den andra av kvällarna blev
mest lyckad eftersom Correia då följdes av Carolina
(Lina Rodrigues), en av mina
favoriter och ett av fadons nyare stjärnskott som jag här skrivit om tidigare.
Med en vacker lyrisk sopran sjunger hon känsligt och varierat och understryker
musikens och textens uttryck med ett delikat kroppsspråk. Samma kväll
avslutades av Pedro Moutinho, också
en av mina största favoriter inom dagens fado. Han sjunger egentligen på en
annan krog (Adega Machado i Bairro
Alto) men var blixtinkallad då en annan sångartist lämnat återbud i sista
stund. Pedro, som på skiva sjunger på ett återhållet, dämpat och innerligt
sätt, är mera utåtriktad och kraftfull inför publik. Båda sångstilarna
behärskar han övertygande. Han oväntade närvaro denna kväll blev en välkommen
överraskning. Mário Pacheco,
portugisisk gitarr, Carlos Leitão, spansk
gitarr, och Paulo Paz, kontrabas,
svarade för ett säkert komp.
Pedro Moutinho på Clube de Fado. |
Senhor Vinho (29 december 2013) ligger mera avsides från centrum och nås lättast
med taxi, som får köra genom många smala gränder innan den kommer fram till
lokalen i Madragoa. Senhor Vinho är bland de dyraste fadokrogarna i Lissabon,
räkna med minst tio euro mer än på Clube de Fado för motsvarande mat och dryck.
Man börjar vid niotiden och håller på tills efter midnatt. Maten är bra. Jag
ville höra sångerskorna Joana Amendoeira
och Aldina Duarte, som regelbundet
uppträder där. Men man bör kontrollera saken när man beställer bord eftersom de
reser en del, särskilt Joana. Men hon fanns på plats, just innan hon skulle ha
två konserter i Madrid, och sjöng med sin typiska värme och empati. Aldina
Duarte var också i god form med en mera dramatisk, expressiv fado. Ett par
sångerskor före dem gav ett blekare intryck.
Kvällen blev bland de
allra bästa jag varit med om. I publiken satt Mísia med sällskap, en sångerska som var en pionjär för den nya
fadon när hon framträdde omkring 1990. Nu, i 60-årsåldern, hade hon nog tänkt
sig att bara äta middag och lyssna till musik, men blev naturligtvis övertalad
att också sjunga. Två nummer, däribland en fin tolkning av Amália Rodrigues Lágrima.
Även nya stjärnan Gisela João fanns på plats och avslutade kvällen på ett mycket
imponerande sätt. Den unga, ganska kortvuxna sångerskan har en mäktig altröst
och ett starkt utspel liksom genuin kunnighet om fadons tolkningstradition.
Tämligen ny på fadoscenen är hon redan ett av de stora namnen, och frågan är
hur länge man kan höra henne på lokala krogar – innan de internationella
konsertscenerna helt tar över. Mycket fin fado denna kväll, då Gisela João förde musiken upp till oväntade höjder. Ricardo Parreira, portugisisk gitarr,
och Rogério Ferreira, spansk gitarr,
var fina kompmusiker.
Mesa de Frades (3 januari 2014) ligger i Alfama, kanske tio minuters
promenad från Clube de Fado. Krogen är liten, men en sevärdhet genom sin
opretentiösa och lite bohemiska stil. Man erbjuder en matsedel med relativt få
valmöjligheter: aptitretare, soppa, varmrätt, dessert och vin i valfri mängd
kostar 45 euro. Varje kväll uppträder en bestämd artist, men även andra dyker
upp oannonserade. Musiken börjar först vid elvasnåret och håller på till långt
inpå småtimmarna; vi gick därifrån strax före tre. Kvällens huvudattraktion,
sångerskan Tânia Oleiro, som jobbar som lärare, uteblev på grund av
något skolproblem, och ersattes av unga Teresinha
Landeiro, en liten besvikelse för min del eftersom jag aldrig hört Oleiro
men väl Landeiro. Den uppvägdes dock bra av att ställets ägare, gitarristen Pedro de Castro, var närvarande. En
fenomenalt skicklig musiker som är fascinerande att både se och höra, eftersom
det virtuosa gitarrspel han presterar framförs med den största ledighet. Två
bra, anonyma manliga sångare bidrog till att göra kvällen minnesvärd.
A Tasca do Jaime (1 januari 2014) är en enkel bar i stadsdelen Graça som främst vänder sig en lokal publik och
presenterar amatörfado av artister som kommer in från gatan. Man serverar ingen
riktig mat men det går att få smörgåsar och annat enklare tilltugg samt
drycker. Stället är enkelt, billigt och drivs som ett litet familjeföretag. Man
har fado två eftermiddagar i veckan. Familjen Nunes har också en liten fadokrog
(med lagad mat) i samma stil i Alfama.
Olika sångstilar på A Tasca do Jaime. |
Denna eftermiddag
avlöpte ungefär som förra gången jag var där. Det var trögt med musiken i
början, så ägaren Jaime Nunes och
hans son gitarristen (spansk gitarr) Duarte
Nunes, fick inleda innan andra musiker dök upp. Båda är hyggliga
fadosångare. Hela tiden spelade Paulo
Silva utmärkt portugisisk gitarr. Efter någon timme började sångarna dyka
upp och snart var det närmast köbildning till den lilla öppna plats varifrån de
framförde sin musik. Sammanlagt blev de kanske ett drygt dussintal sångare av
mycket varierande klass. Fastän detta handlar om amatörfado ska det
understrykas att det inte behöver betyda dålig fado. Flera av sångarna var så
pass skickliga att de varit konkurrenskraftiga på ett mera etablerat fadohus.
Det gäller exempelvis den mycket duktige João Soeiro. Men några var det definitivt inte. Man
kommer till A Tasca do Jaime kanske främst för att uppleva fado som folkmusik
och social gemenskap.
Ytterligare några av amatörmusikerna på A Tassa do Jaime. |
Till sist Casa de Linhares, som ligger intill
Clube de Fado i Alfama. Prisklassen är densamma; man erbjuder en ”turistmeny”
med aptitretare, soppa, varmrätt, dessert, kaffe och en halvflaska vin för 48
euro, eller någon tia billigare om man föredrar vatten framför vin. Många fina
artister har uppträtt och uppträder fortfarande på detta fadohus, däribland
flera av de nya sångerskorna. Jag kom dit för att höra Cláudia Duarte, som jag intervjuade ett par dagar tidigare
(intervjun kommer snart i bloggen), och fick också höra Fábia Rebordão och Vânia Duarte; ytterligare någon,
troligen Luísa Rocha, uppträdde
efter det att jag gått strax efter elva. Musiken börjar vid niotiden. De
sångerskor jag hann med var alla hörvärda, med ett extra plus för just Cláudia
Duarte, en ny sångerska med stor potential. Ställets huvudattraktion är
emellertid Jorge Fernando,
gitarrist, poet, kompositör med mera; en viktig förgrundsgestalt i ny fado
sedan länge. Han var, tillsammans med Guilherme
Banza på portugisisk gitarr, kompmusiker till sångarna, och sjöng tre egna
sånger. Dessutom framförde gitarristerna ett par rent instrumentala nummer.
Vânia Duarte, Guilherme Banza och Jorge Fernando på Casa de Linhares. |
Kanske var det en viktig fotbollsmatch på teve denna kväll,
annars är det svårt att förklara att en musiker av Fernandos kaliber har en
publik på tretton (!) personer, de flesta utländska besökare. Det är med andra
ord lätt att få bord under lågsäsong, dessutom nära musikerna. Av de ställen
som jag här berättat om var det bara fullsatt på Clube de Fado (andra
tillfället, en fredag) och A Tasca do Jaime (lördag). Clube de Fado har drygt
halvbesatt den första kvällen, Senhor Vinho likaså.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar