9 december 2013

Renässansporträtt (1). John Dunstable

John Dunstable

Mellan de franska och engelska landen
finns vatten     Ännu blått
Och öar som står upp gröna vid stäven
just när solen
börjat färga himlen till en ros

Jag tycker mycket om den sälta
vattnet bär     Jag tycker verkligen om
fåglarnas skall nära stranden
Deras sving upp mot molnen     En plötslig
muskulös flykt
Som en styrkas sång, en lyras språng

Dessa vandringar
över kullar som smyckas
av arbete    Över fälten
Min hand fortplantar dem
ännu vid mycket hög ålder

Ja, pergamenten mottar mina drömmar
Och minnena
av skratten du gav, min ros,
när jag besjöng

De var länge sedan. Men jag sjunger än

John Dunstable.

John Dunstable (?–1453), engelsk tonsättare, mest bevarad i kontinentala källor. Skev huvudsakligen kyrkomusik, men den lilla världsliga visan O Rosa bella, som jag anspelar på, brukar också tillskrivas Dunstable. Han hade inflytande över den första generationen flamländska kyrkomusiker som komponerade i polyfon stil.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar