9 december 2013

Renässansporträtt

År 1977 gav jag ut min första bok, diktsamlingen Förr eller senare (Rabén & Sjögren). Boken uppmärksammades mer än förväntat. Många tidningar skrev övervägande positiva recensioner, långt fler än vad en lyrikdebutant i dag kan hoppas på. Dagens eko gjorde en intervju. Det som särskilt omnämndes var de 19 rolldikter om renässanstonsättare som avslutar boken. På Sveriges Radio blev poeten Bengt Emil Johnson intresserad och vi gjorde ett program om dikterna, med musikinslag. Dikterna användes också vid en konsert i Göteborgstrakten som också sändes i radio, utan att radion upplyste mig om saken, begärde tillstånd eller betalade ersättning.


När jag i dag läser om dikterna slås jag av att de är mera lika varandra än jag minns dem. Ett fåtal motiv är nästan genomgående. Några är rätt roliga att läsa om, jag är nöjd med att ha skrivit dem en gång. Andra har sina skavanker, jag skulle gärna ändra några detaljer eller stryka lite i dem. Men de är inte så usla att jag behöver skämmas för dem så här långt efteråt, och de flesta av dikterna ska jag publicera här. Jag tar då även med de korta noteringar om tonsättarna som finns med i boken.

3 kommentarer:

  1. Hej,

    Har du kvar något ex av den boken? Beställer i så fall 1 ex.

    Sven-Erik

    SvaraRadera
  2. Jag har några exemplar kvar av denna bok som är mycket ojämn. Ska skicka dig ett./Ulf

    SvaraRadera
  3. Ja tack! Kan sända dig mina adressuppgifter per e-post.

    Sven-Erik

    SvaraRadera