5 december 2013

Tavlan på väggen

Vad tavlan på väggen föreställer är jag inte riktigt på det klara med. Nära mitten finns ett torn. Det är Klara kyrka i Stockholm. Det som är nedtill till vänster liknar en byggnad. Eventuellt kan det mindre föremålet till höger nedtill också vara en byggnad. Men den har fartränder och ser ut att vara på väg att störta in i den vänstra byggnaden.

Med lite fantasi kan man till vänster också se en sittande mansfigur där de korta svarta strecken antyder två armar och knappar i en skjorta eller väst. Samma fantasi behövs nog om man till höger ser en kvinna med mycket kort kjol tala med en mycket vagt tecknad figur –­ kanske en man med den beige klumpen som huvud.

Jag tycker mig också skymta en annan byggnad i blått bakom kvinnans ben. Och just till vänster om kyrktornet är något på väg att fara med hög fart rakt upp i luften. Vad är det? En stavhoppare? En fyrverkeripjäs? En ande just frisläppt ur flaskan? Ju längre man betraktar målningen, desto fler saker kan man inbilla sig se. Och nästa gång man gör det kan man se något helt annat.

Det kan verka lite skräpigt. Men det är verkligen full fart kring Klara kyrka. Varje morgon dricker jag mitt morgonkaffe med tavlan inom synhåll. Och det är som om den gör morgonen lite gladare.


Sven Erixson (1899–1970) målade tavlan Klara kyrka 1960.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar