11 december 2013

Renässansporträtt (2). Guillaume Dufay

Guillaume Dufay

Farväl, ljuva viner i Lannoys
Farväl, goda borgare, farväl, min älskade
Nu vandrar jag

Värdslig är jag munter:
slå vin i bägaren, blommande rött!
I bägaren vill jag se mig speglad,
se bilden av ögon, av läppar och skägg
Och njuta vinet i Lannoys

Farväl, goda borgare. Nu vandrar jag

Andlig är jag allvarlig är jag yrkesman:
Mina melodier är linjer
och mina linjer ska sjunka in i och haka i varandra
som kropp i kropp
och som armbåge i armbåge i armbåge
Så bygger man en katedral
och min mässa är min katedral

Farväl röda viner i Lannoys!
För vinodlaren gjorde jag min mässa
och lät linjerna slingras som rankor
Skål, min madonna!
Skål, min pater!
Av sorg är mina ögon röda som vin

Nu vandrar jag
Nu sjunger jag:
Farväl, ljuva viner i Lannoys
Farväl, goda borgare i Lannoys
Farväl, du som jag älskade     
Guillaume Dufay.
Guillaume Dufay (ca 1400–1474) kom från norra Frankrike och tjänstgjorde tidvis i Italien. Dufay framstår om en av renässansens mest mångsidiga och talangfulla tonsättare. Han lämnade efter sig stora mängder av musik och har haft stor betydelse för efterföljande musiker. Han lyriska och känsligt skrivna världsliga sånger tycker jag bäst om, till exempel vandringsvisan Adieu ces bons vins de Lannoys, som jag utgått ifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar