14 december 2013

Renässansporträtt (4). Jacob Obrecht


Jacob Obrecht

Sjukdomen drev mig mellan städer
Aldrig hann mitt verk klinga ut
fullständigt och avslutat
förrän jag ånyo måste dra mig bort
Sjukdomen lade piskor på ryggen
och tvang mig söka vilan, andningsrummet

Ockeghem lärde mig mycket
Honom följer jag,
hans namn och mitt
inleds av samma cirkelform
Jag bröt sönder
och formade i mjuka linjer
hans melodiers pansar

Men inte heller pansar skulle skydda mig
Jag drar vidare,
själv uppbruten och uppmjukad
av dödens förebud

Från Italien kom jag hit till Nederländerna åter
Nu finns jag här,
femtio år och gammal
De är svårt att orka,
tungt att bjuda energi
Grå strån ger färg åt skägg och hår:
nu
är jag gammal

Färdighet besitter jag redan,
men Gud, ge mig ro att skapa!
ge mig ork och vilja!
Låt den svarta styrkan brinna
i hår och skägg igen!

Så skall jag sjunga flerfalt större,
så skall jag sjunga flerfalt skönare ... 

Jacob Obrecht.
Jacob Obrecht (1453–1505), som var flamländare, påminner om Johannes Ockeghem, men förefaller mig att skrivit i en mjukare, mindre storslagen stil. Obrecht tjänstgjorde på flera håll i Italien och Nederländerna. På grund av sin vacklande hälsa sökte han ständigt nya tjänster i hopp och en lindrigare arbetsbörda. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar