19 december 2013

Renässansporträtt (6). Josquin Desprez

Josquin Desprez


1
Kanske är det övermod
att göra musik till människors glädje
när arbetet är kyrkan
och kyrkan arbete nog –

Men jag är musiker
och kören mitt instrument
Under valven
står de i havcirkel, människorna,
och rösterna lyfter byggnaden reser den, stegrar den …
Deras röster ger liv åt ornamenten
Deras röster överträffar klockans klang

Deras röster är strängarna
som spända löper
mellan min hjärna och mitt hjärta

Jag är musiker,
ryktbar, oklanderlig,
och har kraft att bygga
valv av toner för de fromma,
broar och blommor för de fria

Och jag ångrar inget

2 
Kanske är det vantro
att besjunga lustar och passioner
när kyrkan kräver kyskhet
och kyskhet är kyrkan nog –

Stenbeläggningen framför byggnaden
bränner: det är sommar, hett
Emellanåt nås platsen av havsbrisen
som svalkar svetten som samlats mot huden
Luften från kusten
har fri passage

Men i kyrkan
lägger sig tonerna
som fuktig bomull kring kroppen
Lyssna, och du kyls av …
Lyssna, och du blir aktiv som om kvällen …
Stillastående luft sätts i rörelse, men kören
är ännu svettig

Jag tjänar i Italien
och präntar sånger till furstars ära
och skriver motetter till Herrens lov
och skriver motetter till furstars förnöjsamhet
ty i samtiden är det inte jag utan de som prisar
men av eftervärlden
är det jag och inte de som ska prisas

Så jag har sett
Furstars lustar och passioner
och den ena sidan av mitt väsen besjunger, lovordar dem
Den andra viskar, stilla
som det förtorkade gräset:
Gud, förbarma dig över mig –

3
Kanske är det uppror
att i musik hylla kärleken och livet
när kyrkan förbereder oss för döden
och döden är kyrkan nog –

Men i musik är liv och död upphävda
som ord och ton i varandra varande
och mitt liv är dött och skugglikt vid sidan av mitt verk
och min död
innebär liv i frihet framöver
Josquin Desprez.
Josquin Desprez (ca 1450–1521), flamländare med sin huvudsakliga verksamhet i Italien. Denne ”musikens Michelangelo” (Cosimo Bartoli, 1567) skrev musik som är ”den perfekta konsten till vilket inget kan läggas, efter vilken bara förfall är att vänta” (Henricus Glareanus, 1547) och han var säkert Europas med ryktbare tonsättare vid slutet av sin levnad och decennierna efter sin död.

Josquin var intresserad av renässansens centrala ord-tonproblem, det vill säga hur man skulle tolka ett ords betydelse i toner. Hans musik visar hur ett humanistiskt synsätt börjar tränga in även i kyrkomusiken, en utveckling som sedan fortsatte renässansen igenom och vållade stridigheter bland musiker och teoretiker i dess slutskede.

Josquins musik trycktes redan under hans levnad av boktryckaren Ottaviano dei Petrucci och vann spridning över Italien och andra områden.


Jag anspelar dels på en världslig sång, Nulz regrets (Jag ångrar inget), dels på hans vidunderliga Miserere mei Deus (Gud, förbarma dig över mig), en omfångsrik motett som trycktes av Petrucci år 1519.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar