26 december 2013

Renässansporträtt (8). Robert Fayrfax

Robert Fayrfax

En natt drömde jag om en mässa av så väldiga proportioner
att den skulle omrama hela detta land
med ett Gloria i Nordsjön
och ett Amen i Atlanten

Nästa natt drömde jag om jordens plan, om en mässa
som ska omsluta hela denna vidd

Den tredje natten drömde jag om en så oerhörd mässa
och den tryckte mig över bröstet och pressade ner mina revben
i mullen, den nya jord
som bönderna plöjer medan de skrattar år min möda –

Robert Fayrfax (1464–1521), engelsman, skrev huvudsakligen kyrkomusik. Hans stycken kännetecknas av för tiden ovanligt utdragna former; de enskilda delarna av hans mässor tar ofta över 15 minuter i anspråk. I enlighet med dåtida engelsk praxis inleds hans mässor av en Gloriasats.


2 kommentarer:

  1. Detta porträtt är av kung Henrik VIII inte Fayrfax. Det finns inga kända porträtt av Fayrfax.

    mfi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert rätt. Bilden dök upp vid en sökning på Internet. Men nu har jag tagit bort den.

      Radera