12 december 2013

Renässansporträtt (3). Johannes Ockeghem

Johannes Ockeghem

1
I mitt skyddsrum av sträva mässor
finner jag lugn när mörkret kommer
Genom mina rep av toner
tränger inget ovidkommande, inga mänskliga sånger
om fest, dryckenskap och njutning
Bara emellanåt
hör jag fåglarna,
de allra vekaste rösterna. Fåglarna
tillhör denna kyrkogård, de sover
i mina motetter förgreningar, de vilar
i mina mässors kronor

Vårtid, man samlas på slottet
I den största salen dukas bordet fullt
Draperier böljar vid väggarna
                Och vinet
stänks över golvets ljusa trä

Instängd i mitt skyddsrum av sträva mässor
kan jag se allt
som om altaret varit bord och prelaterna gäster
Jag ser deras ansikten, röda och fuktiga, deras hejdlösa
ätande och drickande
– men inga ord tränger in, rösterna
är fåglars

2
Min orgel är mitt redskap
ett verktyg
som jag binder nät med, bygger grenverk med
Ingen får vidröra den
Ty bara mina lungor
andas i takt med orgelns

I mitt skyddsrum
långt från det stojande slottet intill
finner jag ro

Och fåglarna
glömmer sitt dun på mina melodier
Och fåglarna
flyger genom tunnlar av melodisk kraft

Johannes Ockeghem.
Johannes Ockeghem (ca 1430–1495) var flamländare och komponerade främst kyrkomusik. Ockeghem var elev till Guillaume Dufay och blev med tiden mycket ryktbar. Hans musik är allvarlig och byggd i långa linjer, som om den vore direkt framsprungen ur kyrkovalven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar