12 januari 2014

Renässansporträtt (10). Andrea Gabrieli

Andrea Gabrieli

Rösterna som löper fram genom gränden, slår hårt
mot väggarna och sväller till högljudd agitation, sång
och häftiga samtal – längst bort där de vistas
bir det skumt för mina ögon som inte når fram till de talande.
Rösterna i kyrkan, de som redan finns här, suckande,
suckande i ornament och prång.
Rösterna som möter mig i lärjungarnas diskussioner,
de som dämpas när jag nalkas och sluts i vördsamma hälsningar.
Rösterna i hamnen, på båtarna och mellan nätmaskorna.
Rösterna som strömmar in hit till torget, vår ryktbara öppna plats,
ända från den italienska landsbygden, från vinodlingarna
och den torra, hårda jorden.
Rösterna från skymningen i palatsets ansade trädgård, amorösa
viskningar och darrande, osäkra nekanden.
Rösterna som prisar våren och andas med fåglarna.

Rösterna från höjden, från djupet
och rösterna inifrån, alla dessa mänskliga
och gudomliga yttranden som tumlar osorterade
och kaotiska, ystra och förtvivlade
inne i mitt huvuds vilda ekorum
som byggmästaren, Guido,
bara kan hålla upprätt och i stillsam med lidelsefull
harmoni under de mörka timmarna då staden och alla människor,
alla röster och ljus är utplånade,
sovande och likväl vilt i rörelse
i min egen kropps katedral – jag,
Andrea Gabrieli, är kallad att vraka
bland ljudens tumult, tämja och omforma orkanen
till täta vävar och hållbara mönster i bleck,
metall, pipor och hud.
Andrea Gabrieli.
Andrea Gabrieli (1520–86) var knuten till San Marcokyrkan i Venedig. En mångsidig och skicklig tonsättare av progressiv läggning.

Den Guido som nämns i texten är Guido d’Arezzo, som var en italiensk musikfilosof som omkring år 1000 började använda ett primitivt notsystem.

Diktens sista ord syftar på Gabrielis verksamhetsfält inom musiken; han skrev för kör, blåsarensemble och orgel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar