26 januari 2014

Renässansporträtt (12). Luca Marenzio

Luca Marenzio

Luca Marenzio – så stavar jag mitt namn

Och jag kan se det
i framtidens böcker, svarta stolta bokstäver
på framtidens papper

Luca Marenzio – detta är mitt namn:
en gång
skall någon binda detta sträva r, detta bitska z
till toner av en hållfasthet
     som lyfter mig förbi sekler
och förvandlar sekler till minuter

Luca Marenzio – mitt namn
finns intill dig som en kappa om vintern, jag
förföljer dig med toner och röster
Så länge det finns kärlek
     finns jag stark i graven,
så länge det finns strid
     strider jag med dig,
så länge det finns död
     lever jag i döden med dig,
så länge det finns glädje, sommar och sorg
     skrattar och kvider mina toner
tätt intill dig
     som en kappa om vintern
Luca Marenzio.
Luca Marenzio (1533–99) var en lysande representant för den klassiska madrigaltraditionen i Italien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar