21 januari 2014

Renässansporträtt (11). Clément Jannequin

Clément Jannequin

Som alla andra
     gal jag vackrast i maj
Då din bild i mig
     förblir skönare än Kristus
och ditt anletes konturer
     smärtar mer njutningsfyllt
          än korsets tyngd

Men jag prisar inte din godhet
     eller själsliga kraft
Jag lovar inte ditt tålamod
   eller din inlevelse
          i lidandets konst

Minnets etsning är mitt kors
Fåglarnas ljud och gräsets mjukhet  
Höfter, läppar och hår … 
         
Clément Jannequin.
Clément Jannequin (cirka 1485–1558) finns det få uppgifter om. Förmodligen var han fransman, skrev ytterligt lite kyrkomusik men däremot hundratals världsliga sånger som spreds från Paris av boktryckaren Pierre Attaignant och från Antwerpen av Tylman Susato. Hans sånger är livsbejakande och livfulla. Ibland innehåller de ljudhärmande element: fågelsång, slagfältsscener etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar