30 januari 2014

Renässansporträtt (13). Orazio Vecchi

Orazio Vecchi

1
Jag skall ha larm och intriger kring mig
för att trivas,
för att finna mig själv i vimlet
Och jag vill gå gränderna fram
rak, stolt, kunnig och stark

Jag vill se gyckelspel och granna masker kring mig,
jag vill se byggnader glänsa av storartad prakt
och målningar prunka på väggarna
Jag vill höra slammer och spel i luften
så att alla kan lära
vad Modena är i världen

2
Min i min bostad
vill jag innerst ha ett stilla rum
med stängda dörrar och kala väggar
dit jag kan kalla mina vänner om kvällen
att sjunga med rösterna tätt tillsammans

sjunga om strid och kärlek och död
med rösterna tätt tillsammans,
sjunga så att alla kan lära och förstå
vad Modena är i världen

Orazio Vecchi.
Orazio Vecchi (1550–1605) är mest känd för sin Amfiparnaso, ett commedia dell’artespel med musikinslag. Stycket var ingen opera, men innebar ett närmande mellan musik och dramatik.


Vecchi var också poet och skrev själv sina texter. Han brukar skildras som en äventyrare och hans liv som våldsamt och dramatiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar