7 januari 2014

Renässansporträtt (9). Antonio de Cabezón

Antonio de Cabezón

Anblicken
av gryningen
gläder endast de seende
Svart natt
Tystnad

Så hörs tonen:
ren, skär

Förr fumlade mina fingrar
som berusade
över manualen

Nu vet jag bättre:
Toner i rymd
Brus
i hjärta och lungor

Jag vet:
vägen är rak, ren

Endast de seende
gäckas av synvillor
Antonio de Cabezón.
Antonio de Cabezón (1500–56) är en av Spaniens viktigaste renässanstonsättare. Han var organist och blind sedan tidig barndom. Musiken är genomtänkt, hållbar och ganska stramt anlagd.

4 kommentarer:

  1. Cabezón känner jag inte till, däremot nog de Victoria. Apropå barocktonsättare, finns ju endel intressanta namn också i Latinamerika. Ofta verksamma i anslutning till något kloster eller någon katedral. Har du lyssnat på någon eller några av dem? Har en samlings-skiva (CD) som jag borde plocka fram bara jag skulle hitta den ... Sven-Erik

    SvaraRadera
  2. Tomas Luis de Victoria är mera känd och troligen också en större tonsättare än Cabezón, som mest skrev för orgel. Det fanns för en del år sedan en skiva med barockmusik från, om jag minns rätt, Mexico. Det lät ungefär som europeisk barock. Men jag skulle inte kunna räkna upp en enda latinamerikansk barocktonsättare.

    SvaraRadera
  3. Den jag tänker på innehåller också musik från Sydamerika. Där finns ansatser till andra rytmer än de vi associerar med "det europeiska musikarvet". Skivan heter New World Symphonies. Se http://www.amazon.co.uk/New-World-Symphonies-Ex-Cathedra/dp/B00008OP2L
    Sven-Erik

    SvaraRadera
  4. Det är en annan skiva jag minns, men det var länge sedan, den finns nog inte mer. Denna verkar ju intressant.

    SvaraRadera