I morgon den 7 april var det hundra år
sedan som jazzsångerskan Billie Holiday föddes. Medialt uppmärksammas det på olika
sätt. Två saker nämns alltid när hon kommer på tal. Hennes betydelse för
medborgarrättsrörelsen i USA för att hon sjöng Strange Fruit, sången om lynchningar av svarta i den amerikanska
södern. Först, 1939, sjöng hon den motvilligt, med tiden allt oftare, trots
trakasserier från press, myndigheter och en konservativ publik. Det andra är
den tragik som kännetecknade hennes kaotiska personliga liv, fullt av drogmissbruk,
prostitution, våld och rasism. Och naturligtvis bör allt sådant nämnas för att
bilden av en mycket stor sångerska ska bli tydlig.
Hennes musik är för
mig lite av en paradox. Hennes röst var inte särskilt stark och det är en
smaksak om den ska beskrivas som vacker. Omfånget var begränsat. Hennes
kolleger Ella Fitzgerald och Sarah Vaughn var henne tveklöst överlägsna i diverse
”tekniska” avseenden. Då jag hör dem sjunga beundrar jag deras skicklighet, men
då Billie Holiday sjunger uppstår den omtalande klumpen i halsen. Kanske är hon
sångerskan som tvingar fram en tår i ögonvrån även hos dem som aldrig gråter.
För många har beskrivit hennes musik som gripande, och det är den. Men varför?
Varför är små förskjutningar av accenter och pauser, den korta böjningen av en
ton, det fjäderlätta vibratot, det precisa och spontana samarbetet med lyhörda
kompmusiker som Lester Young och Teddy Wilson … varför är detta mer gripande än
någonsin Sarah Vaughns operamässiga uppvisningar eller Ella Fitzgeralds
lekfullt virtuosa improvisationer? (Därmed inte ett ont ord om dessa stora
sångerskor.)
Hon sjöng populära
sånger ur The American Song Book,
ofta bra melodier av populärkompositörer som George Gershwin, Richard Rodgers,
Irving Berlin, Hoagy Carmichael, Jerome Kern och Cole Porter. Texterna är många
gånger fjärran från den stora poesin. Men Billie Holiday kunde i sina bästa
stunder – och de är många – sjunga vad som helst och förvandla det till
livserfarenhet, kommunikation, personligt tilltal. Som en musikens alkemist
förvandlade hon banaliteter till guld.
Fadosångaren Carlos
do Carmo sade en gång om Amália Rodrigues att hon var en av de tio största
sångerskorna, oavsett kategori. Då jag läste detta var min spontana reaktion:
”Jag undrar vilka de andra åtta är.” För naturligtvis måste den sångerska som
jag lyssnat mest på av alla genom många år tillhöra de tio största. Den enda
som är självklar i ett sådant urval.
Hennes sångsätt
beskrivs ofta som stilbildande, det vill säga många andra sångerskor har
inspirerats av henne och försökt att sjunga likadant. En som lyckas bra med att
närma sig Holidays sångstil är den amerikanska sångerskan Madeleine Peyroux. Jag
tror att Billie Holiday varit stilbildande även för många lyssnare. Som lärt
sig att man inte alltid får ut mest av de högsta tonerna, de starkaste rösterna
eller de vidlyftigaste utvikningarna från melodin. Och att det inte alltid är
de vackraste orden som uttrycker mest.
Bäst tycker jag hon
var åren kring 1940. De tre inspelningarna här är alla från slutet av 30-talet.
Som vanligt vid den tiden är hon omgiven av underbara musiker, som pianisten
Teddy Wilson, saxofonisten Lester Young och trumpetarna Buck Clayton och Roy
Eldridge.
Visst är det så! Det är hur man använder rösten som är avgörande, inte minst i dessa sammanhang.
SvaraRaderaMycket fint sagt - om denna fina sångerska!
Tackar!
SvaraRadera