50. Filipa Cardoso. Cumprir Seu Fado. Platina/Farol 2008.
José Manuel Neto, portugisisk gitarr, Jorge Fernando, spansk gitarr, Daniel
Pinto, bas.
Filipa Cardoso har
varit verksam ganska länge och uppträder ofta på olika scener i Portugal, men
hon har så vitt jag vet bara gjort denna skiva. Hon sjunger eftertryckligt med
stark röst som ligger i ett lägre mellanregister och kan påminna om Ana Moura. Liksom sin kollega
samarbetar hon med Jorge Fernando som producerat skivan och är upphovsman till
flera av sångerna på den.
49. João
Pedro. Fado Sentido. Movieplay 2004.
Custódio Castelo, portugisisk gitarr, Jorge Fernando, spansk gitarr, Filipe Larsen, basgitarr, plus ett par
stråkar i vissa spår.
Även denna skiva har
Jorge Fernando som producent och upphovsman till några sånger. João Pedro debuterade med fado som gossopran, men
här har han en vuxnare röst: en slank tenor, ljus och lätt, som
passar både i snabba nummer och i långsamt känslosamma. Bäst är en duett med Raquel Tavares, Meditando Eu a Vi, skriven av Fernando. João Pedro gör inte så stort väsen av sig numera
och ingen skiva har kommit sedan denna.
48. Maria João
Quadros. Fado Mulato. Grão
2008.
Bernardo Couto eller
Custódio Castelo, portugisisk gitarr, Diogo
Clemente, spansk gitarr, Marino de
Freitas, basgitarr, samt ytterligare några musiker.
Maria João Quadros är äldre än de flesta av den nya fadons
musiker och en udda röst i dagens fadomusik. Henne fado är lite sträv, kärv och
känns luttrad. Anknytningen till brasiliansk och afrikansk musik är tydlig. Det
mesta av materialet är tämligen nytt, bland annat av Tito Paris, som även medverkar i ett spår, och Chico Buarque. Detta är den senaste skivan med Quadros.
47. Rodrigo Costa Félix. Fados de Amor. Farol 2012.
Marta Pereira da Costa, portugisisk gitarr, Pedro Pinhal, spansk gitarr, Rodrigo
Serrão,
kontrabas.
Rodrigo Costa Félix nämner sångare som Carlos Zel och António
Mello Correia som förebilder, och liksom dem är han en traditionellt
orienterad sångare, en genuin folkmusiker som slår vakt om traditionell fado
och ett direkt, okonstlat uttryck. Hans fru Marta Pereira da Costa spelar
portugisisk gitarr riktigt bra. Skivan innehåller traditionell fado och sånger
av äldre musiker som Casimiro Ramos,
Manuel de Almeida och andra, liksom
nyskrivet, bland annat av Pedro Pinhal.
46. Helder Moutinho.
Luz de Lisboa. Ocarina 2004.
Paulo Jorge
Santos, portugisisk gitarr, José
Elmiro Nunes, spansk gitarr, João
Penedo, basgitarr och kontrabas.
Den mellersta i brödratrion Moutinho har gjort flera bra
album. Detta känns inspirerat. Helder Moutinho kan påminna lite om Camané, men han sjunger lite dovare och
tyngre, dock med påtagligt känsla, som i Alfredo
Marceneiros melodi Eu Lembro-me de Ti,
här i Helder Moutinhos textsättning en hyllning till Lissabon. Moutinho är
flitig som textförfattare, även åt andra artister, och svarar för de flesta
texterna här. Musiken är mest präglad av traditionell fado.
45. Patrícia
Rodrigues. Ternura. CNM 2000.
José Manuel Neto, portugisisk gitarr, Jorge Fernando, spansk
gitarr, Marino de Freitas, basgitarr.
Sångerskan, som hade varit med några år redan när detta
album kom ut, kommer ursprungligen från Azorerna och har främst vänt sig till
utvandrargrupper i USA och Canada. Hon är sopran med ett ornamenterat, känsligt
sångsätt som passar bäst i en rent lyrisk repertoar. Något förbisedd på dagen
fadoscen är hon värd att upptäcka, och detta album är en god prestation med
förtjänstfullt komp.
44. Anabela. Origens. Movieplay 1998.
Jorge Fernando, spansk gitarr, Marino de Freitas, basgitarr,
Tactuskvartetten med flera musiker
på bland annat slagverk.
Skivan innehåller mest motsatsen till vad den heter, det
vill säga välkända fadostycken och få original, de flesta i poppiga
arrangemang, några med fadons vanliga gitarrklanger, dock utan portugisisk
gitarr. Anabela (Pires) är inte fadosångerska utan sjunger allt möjligt, även
fados då och då. Hon är en utomordentligt musikalisk sångerska med behaglig
ljus röst och fin timing. Tre–fyra spår på denna skiva lyfter den en bra bit. Recado a Lisboa är höjdpunkten, sjungen
med en enastående plastisk frasering och elegans.
43. Ana Sofia Varela.
Ana Sofia Varela. Universal 2002.
Mário Pacheco,
portugisisk gitarr, Carlos Manuel
Proença, spansk gitarr, Paulo Paz, kontrabas, samt ytterligare några musiker
på gitarrer och stråkinstrument.
Ana Sofia Varela är ett välkänt namn på Lissabons fadohus
sedan länge. Detta album, som innehåller flera nya kompositioner av Mário
Pacheco, visar upp en skicklig sångerska med både nerv och temperament. Allra
bäst lyckas det i Miguel Ramos Água E Mel, som är en av de äldre sånger som också ryms i albumet.
Ana Sofia Varela tillhör inte de allra främsta av dagens fadosångerskor, men
hon är en personlig röst, värd sina lyssnare.
42. Mário &
Lundum. Há Fado! EMI-Valentim de
Carvalho 2005.
Pedro de Castro,
portugisisk gitarr, Tiago Sousa Mentes,
spansk gitarr, cavaquinho och elbas, Edgar
Cruz, spansk gitarr, Nuno Coimbra,
kontrabas, samt ett par slagverkare.
Lundum är en
brasiliansk musikform som anses vara en av de viktigaste källorna till fadon
när den uppkom. Skivan är knappast resultatet av en ambition att återskapa
lundum, men däremot att förena portugisiskt och brasilianskt och kanske även
göra fadon till dansmusik på nytt (man dansade fado under 1800-talet). Mário heter Fernandes i efternamn och sjunger. Det låter utmärkt med svängiga,
entusiastiska arrangemang av standardnummer. En udda skiva som inte försöker
vara stiltrogen utan lyckas förena fadon med annan musik utan att det låter
krystat. Lite synd att denna ensemble inte har kommit tillbaka med nya skivor.
41. Ana Laíns. Sentidos. Different World 2006.
Bernardo Couto, portugisisk gitarr, Diogo Clemente, spansk
gitarr, Fernando Araújo, basgitarr,
plus ytterligare några musiker med accordeon, slagverk, cello, piano och
melodica.
Sedan denna skiva utkom har Ana Laíns utgivit Quatro Caminhos, också det en bra skiva,
men jag föredrar denna på grund av det starka melodiska materialet, komponerat
av bland andra Diogo Clemente, Miguel
Rebelo och Jorge Fernando. Mycket nyskrivet alltså, åt en sångerska med en
påtagligt ”modern” framtoning, lite påminnande om Cristina Branco, vars lyriska sopran också är snarlik Laíns. En fin
skiva att återkomma till.
Inom kort fortsätter jag med plats 40–31 på listan med ny fado
på cd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar