Av de söner till
Johann Sebastian Bach (1685–1750) som blev tonsättare är Johann Christian Bach den
yngste (1735–82), efter Wilhelm Friedemann Bach (1710–84), Carl Philipp Emanuel
Bach (1714–88) och Johann Christoph Friedrich Bach (1732–95). Som barn blev han
undervisad av fadern, längre fram av sin äldre bror Carl Philipp Emanuel. Och
det är just dessa två – Carl Philipp Emanuel Bach och Johann Christian Bach –
som för eftervärlden varit de märkligaste av Bachsönerna. Båda har också
påverkat musikens utveckling under 1700-talet.
Johann Christian Bach målad av Thomas Gainsborough. |
De levde i en
brytningstid. Barocken fick en storslagen och oöverträffad sammanfattning i
Johann Sebastian Bachs musik. Redan under hans levnad fanns det kolleger som
antydde ett annat musikaliskt språk: mjukare och behagfullare, mindre strängt,
formbundet och kontrapunktiskt. Hos tonsättare som François Couperin (1668–1733) och Georg Philip
Telemann (1681–1767) kan man ana en annalkande rokoko. Den blommar ut hos de
två Bachsönerna, särskilt Johann Christian. Rokokon övergår senare diffust och
omärkligt i wienklassicismen.
Under den här tiden
talade man om två kontrasterande stilar – ”den galanta stilen” och ”den känslosamma
stilen”. Både Carl Philipp Emanuel och Johann Christian Bach har lämnat exempel
på båda stilarna. Johann Christian Bach, som jag alltid föredragit, visar upp sin
variant av den känslosamma stilen i symfonin i g-moll, men egentligen är han
oftare galant än känslosam.
Kammarmusiken på
skivan med The English Concert (Archiv) skulle passa utmärkt till tv-program om
slott och herresäten eller inställsamma reportage om kungafamiljen. Och det var
aristokrati och kungahus som betalade för och använde Johann Christian Bachs
musik. Det sägs att Leopold Mozart uppmanade sin son Wolfgang Amadeus att lära
av Bachs umgängesvett för att lättare kunna försörja sig som tonsättare. Bach
hade en omfattande kunskap: han hade lärt sig av sin far och bror och
tillbringat flera år i Italien där han komponerade opera. Så småningom hamnade
han i London, och det har där han träffade den unge Mozart.
Sextetten är det verk
jag gillar bäst av dem som finns på skivan. Den är från 1770-talet och
komponerad för den ovanliga konstellationen oboe, två horn, violin, cello och
klaviatur. På inspelningen är det sistnämnda ett ålderdomligt piano med torr
klang, men cembalo användes säkert lika ofta. Hornen är påfallande passiva men
bidrar till en tilltalande klangbild. Musiken är väloljad och livfull,
stämmorna flyter obekymrat och smidigt i växelspel eller vid varandras sida. Johann
Christian Bach var en skicklig melodiker, och det melodiska flödet löper genom
hela verket i tre satser. Vackrast är den långsamma mellansatsen, och där kan man
ana en lätt melankoli genom de melodislingorna. Det är nästan som om den
galanta stilen och den känslosamma har stämt möte i denna musik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar