40. Margarida Guerreiro. Sal E Mel. Ovação 2003.
Jorge Silva, portugisisk gitarr, Jaime
Santos, spansk gitarr, Tó Moliças,
basgitarr, Susana Santos, cello.
Detta är den första
cd:n av Margarida Guerreiro, en sångerska från Alentejo i söder med fado och
folkmusik från hemtrakten i bagaget. Rösten är mjuk och böjlig, och hon sjunger
en rikt ornamenterad linje i främst en rad standardnummer, till stor del
hämtade ur Amália Rodrigues
repertoar. Det blir personliga tolkningar med en angenäm klangbild där cellon
skapar fyllighet och djup.
39. Marco Rodrigues. Entre Tanto. Universal 2013.
José Manuel Neto, portugisisk gitarr, Marco Rodrigues, spansk gitarr, André Moreira,
basgitarr.
Marco Rodrigues är en
av de bästa manliga sångarna inom dagens fado och av en del tippad att bli den
mest framgångsrika av alla med tiden. Denna skiva bjuder på ganska blandat
material, från en tonsättning av en renässansdikt och några traditionella fados
till helt nyskrivet, bland annat av Rodrigues själv. Han är en fin sångare med
tydligt engagemang för texterna och förenar en utåtriktad, charmig personlighet
med allvar och känsla för traditionen.
38. António Zambujo. Quinto. Universal 2012.
José Manuel Neto
eller Bernardo Couto, portugisisk
gitarr, Carlos Manuel Proença eller
António Zambujo, spansk gitarr, Ricardo
Cruz, basgitarr, dessutom andra musiker på exempelvis klarinett,
basklarinett, trombon och cavaquinho.
António Zambujo är
liksom Marco Rodrigues en bra gitarrist, dessutom en populär sångare med mycket
avspänd och lättillgänglig framtoning. Han breddar gärna sin repertoar och tar
in till exempel brasiliansk musik eller folksånger. Rösten är behaglig och sångsättet
ledigt. Arrangemangen är ofta originella med instrument som knappast alls
förekommer annars i fado. Detta är en lyckad blandning av några äldre
standardnummer och nyskrivna sånger, António Zambujos bästa album.
37. Antologi: Brincar aos Fados. Farol 2014.
Camané,
Joana Amendoeira, Cristina Branco, Ricardo Ribeiro, Maria Ana
Bobone, Mafalda Arnauth, Rodrigo Costa Félix, Katia Guerreiro, Jorge Fernando, Ana Sofia Varela, Carlos Leitão, Celeste
Rodrigues, sång, Marta Pereira da Costa, portugisisk gitarr, Pedro Pinhal, spansk gitarr, Rodrigo Serrão, kontrabas, samt
ytterligare några musiker i enstaka spår.
Detta är en trevlig
antologi, tillkommen på initiativ av Rodrigo Costa Félix, med traditionell fado
till nyskrivna texter av Tiago Torres da
Silva. Allt handlar om fadon ur olika synvinklar. Texterna är bra och ibland
roliga. Sånginsatserna är också helt godkända med ett plus för de kvinnliga
rösterna, särskilt Katia Guerreiro, som svarar för albumets bästa spår med Num Gesto Que Se Adivinha.
36. Joana Amendoeira.
À Flor da Pele. HM Música 2006.
Pedro Amendoeira, portugisisk gitarr, Pedro Pinhal, spansk gitarr, Paulo Paz, basgitarr eller kontrabas.
Jag tvekade mellan
denna och skivan från 2102, Amor Mais
Perfeito, som Joana Amendoeiras näst bästa album, och kanske var det vanan
som avgjorde. Cd:n är ett fint exempel på Amendoeiras vänliga, varma och
känsliga sångsätt, och innehållet är väl varierat med flera traditionella fados
samt sånger komponerade av kompmusikerna, som är mycket skickliga. Fado när den
är som mest melodisk, innerlig och ömsint.
35. Ana Moura. Leva-me aos Fados. Universal 2008.
Custódio Castelo, portugisisk gitarr, Jorge Fernando, spansk gitarr, Filipe Larsen, basgitarr.
Ana Mouras fyra
första album är starkt präglade av samarbetet med Jorge Fernando, som har
producerat detta det fjärde, spelar spansk gitarr och är upphovsman till det
mesta på skivan. Anna Mouras röst ligger ganska lågt, och i hennes sångsätt
finns en kärvhet och strävhet som är ovanlig i dagens fado. Titelspåret tillhör
de bästa. Skivan är rätt lik hennes föregående.
34. Teresa Tapadas. Traços de Fado. iPlay 2012.
Anonyma kompmusiker
på portugisisk gitarr, spansk gitarr och bas.
Jag hittar ingen
information om kompmusikerna på denna skiva, vilket är symptomatiskt eftersom
de har en ovanligt tillbakadragen roll. Denna fina sångerska, underskattad
utomlands, med en klar sopran, ett känsligt tolkningssätt och fin teknik,
tillhör de bästa i dag. Här kan noteras en vacker religiös sång, Ave Maria, samt den gamla Amália-sången Fado Malhoa samt Pedro Pinhals
komposition Verde Verde Campo. Teresa
Tapadas förtjänar ett mera aktivt stödjande komp, men sången kan man inte klaga
på.
33. Miguel Brito Rebelo. Quem Foi Que Te Fez Fado? Montepio 2011.
Custódio Castelo,
portugisisk gitarr, Jorge Fernando eller Miguel Rebelo, spansk gitarr, Filipe
Larsen, basgitarr.
Miguel Rebelo är en
trevlig röst i dagens fado, dessutom en bra gitarrist. På skivan har han
dessutom komponerat flera av melodierna. Det är en fin blandning av sånger som
framförs avspänt och anspråkslöst, med känsla för fadons traditioner. Rebelo
sjunger med värme och inlevelse, och man anar också en humoristisk ton här och
var. Uppföljaren O Nosso Fado É do Mundo
(Montepio 2013) är ungefär av samma klass, men tills vidare föredrar jag denna.
32. Ricardo Ribeiro. Porta do Coração. EMI Music Portugal
2010.
Pedro de Castro och José Luís
Nobre Costa, portugisiska gitarrer, Jaime Santos, spansk gitarr, Joel Pina, basgitarr.
Med förebilder som Alfredo Marceneiro och Fernando Maurício står Ricardo Ribeiro
för en utpräglad traditionell linje och sjunger mest traditionella melodier på
denna skiva. Han har en kraftig och fyllig röst som varieras starkt mellan
olika dynamiska nivåer. Som bäst är Ribeiro en mycket uttrycksfull sångare där
arvet från Fernando Maurício är tydligt, även vad gäller repertoarvalet. Pedro
de Castro är fenomenal i ett långt gitarrsolo i Fama da Alfama. Detta är en innehållsrik skiva med fado som
folkmusik.
31. Gonçalo Salgueiro. Segue a Minha Voz. SPA/Movieplay 2012.
Custódio Castelo,
portugisisk gitarr, Jorge Fernando, spansk gitarr, Marino de Freitas, basgitarr.
Gonçalo Salgueiro har
en av de allra bästa rösterna inom dagens fado. Dessutom ett omsorgsfullt
”skolat” sångsätt som förenas med en rik ornamentering. Det låter elegant,
stämningsfullt och vackert i lyriska sånger som Lianor, Amêndoa Amarga och Meu
Fado, Meu Doce Amigo. Mer än andra manliga sångare är Salgueiro förknippad
med Amália Rodrigues repertoar, och ”hennes” kompositörer José Fontes Rocha, Alain
Oulman och Carlos Gonçalves
svarar för åtta av sångerna på skivan.
I nästa avsnitt tar
jag upp platserna 30–26.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar