Auguste Renoir: Jeunes filles au piano. |
Den som vill se konst
i Paris har enorma möjligheter genom stadens alla museer och inte minst det
offentliga rummet. Av museerna är väl Musée de l’orangerie inte det som
besökaren i allmänhet prioriterar högst. Visst har det många besökare, men utan
att köerna ringlar lika långa som utanför Musée d’Orsay eller Louvren vid
öppningsdags.
Jag tycker om detta
museum och brukar titta in där när jag kommer till Paris. Det har flera
förtjänster. Det ligger centralt i västligaste delen av Tuilerierna. Just söder om
muséet flyter Seine förbi, och på andra sidan floden finns Musée d’Orsay.
Väljer man att gå österut genom Tuilerierna hamnar man snart vid Louvren. Den
som tar tunnelbanan bör gå av vid Concorde.
Muséet är ganska
litet och överskådligt. Man behöver inte tillbringa en halv dag där och ändå
misstänka att man missat det viktigaste när man lämnar platsen. Men samlingen
är av hög klass. De visar dessutom upp impressionistisk och
postimpressionistisk konst, en epok som tycks gå hem överallt och är lätt att
tycka om även för den som saknar konsthistoriska kunskaper. Det är lite som
wienklassicismen i musiken.
Muséet är inrymt i en
byggnad från mitten av 1800-talet. Konsten gör sig påmind redan utanför, bland
annat genom flera statyer av Auguste Rodin (1840–1917), som för övrigt har ett
eget museum i det palats där den förmögne skulptören bodde.
Annars är muséet mest
berömt för de väldiga näckrosmålningarna, Nymphéas,
av Claude Monet (1840–1926). Ursprungligen var målningarna avsedda som ett
minne av första världskrigets slut, men Monet arbetade med målningarna ända
till sin död. De kom på plats 1927, limmade direkt på väggarna i ett par salar
som annars är stramt vita, utan andra utsmyckningar.
De är hopplösa att
fotografera om man vill ha med både helheten och detaljerna. Jag tycker det är
intressant att betrakta dem på nära håll. Man kan då uppfatta att gränsen
mellan det föreställande och det abstrakta inte är glasklar. Är det verkligen
näckrosor man ser? Kan det inte lika gärna vara galaxer och nebulosor i
universum? Eller mikroskopiska bilder av celler i människokroppen?
Muséet innehåller i övrigt konstsamlaren Paul Guillaumes (1891–1934) samling med impressionistisk och postimpressionistisk konst. Där kan man följa impressionismens övergång i modernare riktningar, exempelvis representerade av Pablo Picasso (1881–1973) och Henri Matisse (1869–1954). I ett par miniatyrmodeller kan man se hur Guillaume hade det hemma. Som synes, gott om konst på väggarna, hans kommers torde ha lönat sig.
Människor och landskap är centrala i impressionisternas motivval. Människor fångade i ögonblicket, naturen full av vind och grönska i kontrast mot tidigare konstepokers brunaktiga inomhusmotiv. Påfallande många av målningarna på Orangerimuseet heter Paysage eller något där det ordet ingår. Och av landskapen är det ofta det sydfranska som skildras, som hos Paul Cézanne (1839–1906).
En liten målning
avbildar folk som äter lunch i grönskan.
Paul Cézanne: Le déjeuner sur l'herbe. |
Andra landskap som de
i konstnärernas ögon såg ut i början av 1900-talet.
Vandringen genom
Orangierimuséet ger inte bara intryck av målningar som genom hundra år behållit
sin fräschör, utan också inblickar i en konsthistorisk utveckling. Det var ofta
i Paris, eller i alla fall i Frankrike, som så mycket började. En ström av
nordiska konstnärer slog sig ner i Frankrike för en tid, hämtade motiv,
inspiration och tekniker. De franska landvinningarna omsattes i många andra
länders konst. Vilket onekligen lett till att samma konsthistoriska riktningar
dyker upp lite varstans. Jag har sett konst på portugisiska och belgiska museer
som lika gärna kunde han målats av konstnärerna i Halmstadgruppen, eller av
Isaac Grünewald (1889–1946) eller Sigrid Hjertén
(1885–1948). Vad sägs om denna målning av Maurice Utrillo (1883–1955)? Är det
inte lite Olle Olsson Hagalund (1904–72) över stadsbilden?
Maurice Utrillo: La maison Bernot. |
Konstnären Chaïm
Soutine (1893–1943), som var god vän till Guillaume, fängslar genom sina
oroliga landskap. Det är som om en naturkatastrof hade dragit fram genom dem:
en våldsam storm kanske, eller en jordbävning.
Auguste Renoir
(1841–1919) har flera verk på Orangerimuséet. Den inledande bilden av de två
flickorna vid pianot är svår att motstå. Också andra av Renoirs verk har en
stark omedelbarhet. Bilder som fångar ett tillstånd eller ett tillfälle som
skapar igenkännande över stora tidsavstånd.
Auguste Renoir: Paysage du neige. |
Bland mycket annat sevärt på Orangerimuséet återvänder vi till sist till Monet. Det är fritt fram att fotografera på muséet. Ta det som ett tips inför ett Parisbesök. De flesta som vill se konst där lär upptäcka muséet utan min hjälp, men kanske kan bilderna glädja någon, eller tjäna som påminnelse för dem som sett dem förr.
Claude Monet: Argenteuil. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar