30. Mafalda Arnauth. Encantamento. EMI-Valentim de Carvalho 2003.
José Elmiro
Nunes, portugisisk
gitarr, Luís Oliveira, spansk
gitarr, João Penedo, kontrabas.
Mafalda Arnauth har
varit med i den nya fadon längre nu. Denna skiva är hennes tredje och den
första jag lyssnande till. Fin röst, bra melodier, känsligt sångsätt och en lite
drömmande, lyrisk stämning gör den ännu hörvärd. Encantamento betyder förtrollning, en passande titel. Arnauth var
vid den här tiden en av mycket få sångartister som själv både skrev och
komponerade eget material. Här står hon för de flesta texterna, som är tonsatta
av Luís Oliveira och i ett fall av Arnauth själv.
29. Pedro Moutinho. O Amor Não Pode Esperar. EMI Music Portugal 2013.
José Manuel Neto, portugisisk gitarr, Carlos Manuel Proença, spansk gitarr, Daniel Pinto, basgitarr, plus ett par andra musiker i enstaka spår.
Varför Pedro
Moutinhos senaste album – "kärleken kan inte vänta" – är svagare än det näst senaste (som kommer högre upp i
listan) har jag svårt att motivera; det handlar nog mest om att jag är mer van
vid den förra. Skivorna är ganska lika varandra. Moutinho sjunger lågmält,
intimt och återhållet med vacker röst och känsla för texterna. Huvuddelen av
materialet är traditionell fado, resten nyskrivet. En av de bästa och mest
personliga rösterna inom dagens fado.
28. Ana Moura. Desfado. Universal 2012.
Ângelo
Freire, portugisisk gitarr, David Pilch, bas, Dean Parks, gitarr, Jay Bellerose, slagverk, Pedro Soares, spansk gitarr, samt
ytterligare ett par musiker.
Efter att på fyra
album samarbetat med Jorge Fernando och sjungit hans sånger kände förmodligen
Ana Moura ett behov av förnyelse och har hittat den i sällskap med amerikanska
studiomusiker av hög klass. Det finns en internationell ton över musiken som
kanske inte gläder fadopublikens purister, men en del av sångerna hör tveklöst
hemma inom fadon. Till exempel den vackra melodin Despiu a Saudade, komponerad av António Zambujo. Trots
förtjänsterna i Mouras tidigare album tycker jag denna förnyelse blev hennes
bästa hittills.
27. Marco Rodrigues. Tantas Lisboas. Universal 2010.
José Manuel Neto
eller Luís Oliveira, portugisisk
gitarr, Carlos Manuel Proença eller Marco Rodrigues, spansk
gitarr, Yami, basgitarr, samt några
andra musiker i enstaka spår.
Detta är Marco Rodrigues näst senaste album och jämnstarkt
med det senaste. Att jag ändå föredrar detta beror på några enskilda spår. Här
finns en innerlig och vacker version av Fado
Vianinha, Ausência, och en
trevlig duett med Mafalda Arnauth, Valsa
das Paixões (valser tillhör inte vanligheterna inom fadon). Titelsången är
också mycket tilltalande. Marco Rodrigues är en engagerad och ambitiös sångare,
tillika en utmärkt gitarrist.
26. Luísa Rocha. Uma Noite de Amor. David Ferreira Investidas Editoriais 2011.
José Manuel Neto, Custódio Castelo, Guiherme Banza, Mário
Pacheco eller Ricardo Rocha,
portugisisk gitarr, Carlos Manuel Proença, spansk gitarr, Daniel Pinto,
basgitarr, samt ytterligare ett par musiker i enstaka spår.
Det komp som stöder sångartisterna är mycket viktigt inom
fadon, och här tycker jag kompmusikerna lyfter fram sångerskan på ett
föredömligt sätt. Lyhördheten och precisionen är enastående. Luísa Rocha är en
bra sångerska med en röst i mellanregistret. Hon sjunger med uppenbar känsla
för texterna, koncentrerat och rätt återhållet. Musiken består delvis av äldre
nummer, men här finns också bra nyskrivna melodier av Mário Pachecco och Carlos Manuel Proença. En lite
förbisedd skiva och sångerska, som förtjänar att uppmärksammas.
Och snart är det dags för placeringarna 25–21.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar