25. Silvia
Filipe. Canto Serena. Ocarina
2006.
José Manuel Neto eller Paulo
Parreira, portugisisk gitarr, Luís
Pontes, spansk gitarr, Ricardo Cruz,
kontrabas, ytterligare ett par musiker i enstaka spår.
Sångerskan Silvia
Filipe förblir ett tämligen okänt namn för de flesta. Hon har inte givit ut
någon skiva sedan denna och förekommer, såvitt jag kan bedöma, sällan på
konsertscenen. Möjligen har hon återgått till sitt yrke som tekniklärare. Synd
i så fall, för detta är en bra sångerska med en mäktig altröst, stark
inlevelse, allvar och auktoritet. Skivans innehåll är blandat, och Filipe gör
sig bäst i långsamma nummer som titelsången, en Fado Menor do Porto med inslag av saxofon, och Alain Oulmans vackra
Amêndoa Amarga.
24. Maria Ana Bobone. Fado & Piano. Kb 2012.
Maria Ana Bobone,
piano, Bernardo Couto, portugisisk
gitarr, Rodrigo Serrão, kontrabas.
Fado och piano är
ingen vanlig kombination, och detta är kanske det bästa exemplet på att den
fungerar på ett helt album. Bobone är en hygglig pianist och hennes arrangemang
är klyftiga. Bäst blir det i de långsammare sångerna, som Que Deus Me Perdoe och Fria
Claridade, två standardnummer från Amália Rodrigues repertoar, som får sina
personliga, starkt lyriska uttolkningar. Maria Ana Bobone har varit med länge
och blivit allt bättre som sångerska. Klart, ljuvt, elegant och hörvärt.
23. Mafalda Arnauth. Flor de Fado. Universal 2008.
Ângelo Freire, portugisisk gitarr, Luís Pontes eller Ramón Maschio, spansk gitarr, Fernando Júdice, basgitarr, Luís Pontes, kontrabas, Ernesto Leite, piano, Davide Zaccaria, cello.
Maflda Arnauth skulle
väl i dag kallas för ”singer-songwriter” eftersom hon skriver stora delar av
sitt material själv, både text och musik. Jag uppskattar denna kreativa sångerska
också för hennes djärvhet och villighet att pröva nya grepp, inte alltid med
fullträffar som resultat. Hon generar sig inte för att dyka ner i känslosamhet
och drömmande, poetiska stämningar. Och sådan är denna skiva: nedtonad,
förtrolig, dröjande och sensuell. Det bästa spåret, O Mar Fala de Ti, är en komposition av pianisten Ernesto Leite.
22. Cuca Roseta. Cuca Roseta. Universal 2011.
Mário Pacheco, portugisisk gitarr, Pedro Pinhal, spansk gitarr, Rodrigo Serrão, kontrabas.
Cuca Rosetas debutskiva
visar upp en sångerska med en klar sopran och ett känsligt och innerligt
sångsätt med stark intensitet. En av fadons mest sjunga melodier, den gamla Fado Menor, som här heter Quém es Tu Afinal, får en helt
övertygande gestaltning, och skivan i övrigt domineras av fina kompositioner av
Mário Pacheco. Hans Homen Português
visar fram en humoristisk sida. Som helhet en bra blandning av långsamt och
snabb, gammalt och nytt, i en av de bästa debutskivorna i den nya fadon.
21. Aldina Duarte. Apenas o Amor. EMI Music Portugal 2004.
José Manuel Neto,
portugisisk gitarr, Carlos Manuel Proença, spansk gitarr.
Aldina Duarte är
estetiskt sett en konservativ sångerska som sjunger nästan enbart traditionell
fado till fados ursprungliga komp av portugisisk och spansk gitarr. Hennes
musik är dramatisk med starka uttryck för vemod, ensamhet och desperation.
Denna debutskiva var nästan fysiskt påträngande med sin kraft när jag först
hörde den. Aldina Duarte är en särpräglad röst i ny fado. Hon är inte den bästa
sångerskan, men hon är den som mest ihärdigt och tydligt påminner om den
utsatthet som fadon en gång föddes ur. Alltså: inget publikfrieri, ingen flott
yta, utan rakt på kärnan av melankoli och längtan i fadon. Kompet är perfekt.
Med platserna 20–16
närmar vi oss toppen på listan inom kort.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar