Camané.
Infinito Presente (Parlophone) *****
För fem år sedan gav
Camané ut Do Amor e dos Dias (EMI
Music Portugal) och på den nya skivan känns mycket igen. Kompet är detsamma med
José Manuel Neto, portugisisk
gitarr, Carlos Manuel Proença,
spansk gitarr, och Carlos Bica,
kontrabas. De spelar lyhört och exakt, men också så diskret att sångernas
dramatik och dynamik nästan helt blir en angelägenhet för sångaren. Samarbetet
med poeten Manuela de Freitas och
kompositören och producenten José Mário
Branco (som har en bakgrund i den politiskt kommenterande coimbrafadon) består
likaså, liksom Camanés koncentration på traditionell fado. Manuela de Freitas
svarar för de flesta texterna, men Camané använder även dikter av äldre poeter
som Fernando Pessoa, Manuel Alegre och i flera fall David Mourão-Ferreira.
Konventionella
textmotiv som stadsbilder och fadon själv förekommer, men övervägande tar
texterna upp mera existentiella teman: tidens gång, minnen och förhoppningar,
relationer, meningen med tillvaron. Fadons tradition att i en dikt berätta en
historia har Camané inte försummat. Mestadels är tolkningarna nedtonade,
allvarliga, eftertänksamma, ibland rentav inåtvända och smått grubblande – det
är sällan ett skivomslag stämmer så väl överens med musiken som här.
Camané har alltid
varit en bra sångare, och den närgångna texttolkningen från hans senare skivor
fortsätter, mer intensiv än någonsin. Camanés inlevelse och starka närvaro gör
att titeln – ”oändligt närvarande” – känns kongenial. Särskilt i allvarliga
sånger som Desastre, Chega-se a Este
Ponto, Quatro Facas eller Aqui Está-se Sossegado blir sången med ett
asketiskt komp en närkamp med orden där andetag och stavelser blir laddade med
innebörd. Jag tycker att Camanés koncentration och hängivenhet är imponerande.
Camané har varit
verksam i över tjugo år, och hans inspelningar börjar bli många. Jag ser varje
nytt album som en byggsten i ett alltmer storslaget konstnärskap. Denna jämna skiva
lyfter fram reflektion och rannsakan i fadon och är kanske Camanés märkligaste.
Den som vill ha sin fado som trevliga trallbara melodier bör söka någon
annanstans, Camanés nya album saknar ytlighet och publikfrieri. Jag tycker till
och med man kan säga att han i vissa nummer ställer betydande krav på
lyssnarens uppmärksamhet.
Ändå är det inte
förvånande att Infinito Presente –
som innehåller 17 spår med sammanlagt över 67 minuters speltid – gick till
toppen av försäljningslistan i Portugal inom en vecka.
Cuca Roseta. Riû. Universal.
****1/2
Cuca Roseta har på
bara några år etablerat sig som en av de viktigaste artisterna inom dagens
fado. Hennes passion för fado, som hon berättade om då jag intervjuade henne
för boken Fado – en vägvisare till
musiken och musikerna (GML Förlag), har svalnat något, åtminstone
tillfälligtvis, på detta album, som innehåller en enda traditionell fado. I
övrigt är det musik i närheten av det diffusa gränsområdet mellan fado och en bredare
populärmusik, brasilianskt eller intim lyrisk visa. Även om få inbitna
fadopurister skulle sätta godkänt-stämpeln på en del av inslagen, kan man se
dem som ett sätt att vidga fadons musikaliska domän, och det är Cuca Roseta
tydligt mer intresserad av än att upprepa gamla triumfer. Överlag tycker jag
att materialet är något svagare än på Rosetas debutskiva. Utöver de två sånger
som redan är standardnummer finns det få som har möjlighet att bli det. En
skicklig sångerska behövs för att gjuta liv dem.
Och Cuca Roseta
sjunger makalöst bra på detta album. Kompet, där bland andra ingår några av
dagens mästare på portugisisk gitarr, kan man inte klaga på, och arrangemangen
fungerar. Men det är sångerskan som lyfter den här skivan. Att hon har en fin
röst och en säker musikalitet och sjunger med känsla är välkänt sedan henne två
föregående album. Här tycks dessutom ha tillkommit ett självförtroende som gör
att hon han leka med musiken, med sin milda sopranstämma töja på, modellera och
ge nyanser åt linjerna. I Amor Ladrão,
en av hennes egna kompositioner, märks också tydligt det man kunde skönja i Fado do Inverno på den föregående skivan
Raiz: en frasering och intonation som
i sin frihet har hämtat inspiration från jazzen. För även om fadosångare kan ta
ut svängarna och utsmycka den melodiska linjen med ornament är det sällan de
sjunger som jazzsångare. Cuca Roseta har möjligheter att bli den första som
kombinerar jazz och fado på hög nivå. Annars föredrar jag henne i de långsamma
numren, som hennes egen Tanto, där
hennes smidiga sångsätt skapar en varm lyrisk sensualism. På något sätt lyckas
hon förena noggrannhet och balans med en känsla av spontanitet.
Cuca Roseta har talang
både som textförfattare och kompositör. Bäst på denna skiva är emellertid José Afonsos tonsättning av
renässansdiktaren Luíz de Camões Verdes São os Campos, vacker och enkel
som en folkvisa. Här faller allt på plats: Lissabons och Coimbras
fadotraditioner, renässanslyrik och nutida naturkänsla, människa och landskap.
Både dikten och sången utstrålar en mild lycka.
Cuca Roseta. |
På omslaget ser vi
sångerskan brett leende. Detta leende tycks fortplantas in i musiken. Det låter
faktiskt som om Cuca Roseta sjunger med ett leende, och jag gissar att flera
lyssnare än jag hör albumet med ett ofrivilligt smil i nunan. Med lyssnandet
växer materialet; sånger som först tedde sig bleka visar sig ha bärkraft, och
det är förstås Cuca Rosetas fenomenala sång som lyfter dem.
Jag blir alltså glad
av denna skiva med en fado (eller vad det nu är) som så konsekvent vittnar om
glädje och optimism. Cuca Roseta är bättre än det hon sjunger här, så det
verkliga mästerstycket torde inte ha anlänt än. Men jag nöjer mig så gärna med
detta album, i väntan på nästa.
Riû har 16
spår och en speltid på knappt 58 minuter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar