15. Ricardo Ribeiro. Largo da Memória. Parlophone 2011.
Pedro Caldeira Cabral, Ricardo Rocha
eller Pedro de Castro,
portugisisk gitarr, Jaime Santos,
spansk gitarr, Joel Pina, basgitarr,
ytterligare några musiker i enstaka spår.
Av de fyra album
Ricardo Riberio hittills givit ut är det första det svagaste, medan det mera är
en smaksak vilket av de övriga men föredrar. Jag tycker bäst om detta det
senaste för att Ribeiro sjunger bättre och omsorgsfullare är någonsin, har ett
förträffligt komp och för att skivan rymmer ett omväxlande material. Men
Ricardo Ribeiro är en traditionens man och han sätter traditionell fado högst,
och anknytningen till äldre musikers – som Fernando
Maurício och Alfredo Marceneiro
– tolkningssätt är uppenbar. Känsla, engagemang och kunnighet präglar detta
album.
14. Cuca Roseta. Raíz. Universal 2013.
Bernardo Couto, Luís
Guerreiro, Eurico Machado eller José Manuel Neto, portugisisk gitarr, Pedro Pinhal, Miguel Noronha eller Luís
Pontes, spansk gitarr, Rodrigo Serrão eller Ricardo
Cruz, kontrabas, ytterligare några musiker i enstaka spår.
Med sitt andra album
visar Cuca Roseta att hon inte bara är en skicklig sångerska, utan också en
kreativ musiker med fallenhet för både text och musik. Hon har skrivit nästan
allt på denna cd och ansluter till fadons konventionella motiv och uttryck.
Dock blir hennes musik en utpräglat lyrisk fado som bärs upp av hennes ljusa
röst och innerliga sångsätt. Lite udda är Fado
do Inverno, som släpper in ett lite jazzigt tonfall. En jämn skiva med
melodier som ibland är ganska lika varandra och därför passar bra att avnjutas
i mindre portioner.
13. Joana Amendoeira. Sétimo Fado. Nosso Fado 2010.
Pedro Amendoeira, portugisisk gitarr, Pedro Pinhal, spansk gitarr, Paulo Paz, kontrabas, Filipe Raposo, piano, Davide Zaccaria, cello, João
Ferreira, slagverk.
Sétimo Fado heter
så för att det är Joana Amendoeiras sjunde album. Det är också hennes bästa i
kraft av en generös speltid, utomordentligt komp och stor musikalisk variation.
Amendoeiras sångstil är som alltid varm, smidig och ömsint. Det är en vänlig
fado som kanske når högst i långsamma nummer som Trago o Teu Fado Guardado eller Palavras
Minhas. Men musiken kan också vara lättsam om svängig som i A Alma Celta do Fado eller Lisboa no Coração. Alla kan väl inte uppskatta
allt på denna skiva, men de flesta kan hitta åtskilliga guldkorn.
12. Katia Guerreiro. Tudo o Nada. SomLivre 2005.
Paulo Valentim, portugisisk gitarr, João Veiga,
spansk gitarr, Rodrigo Serrão, kontrabas, Bernardo
Sassetti, piano.
När denna skiva utkom tyckte jag det var ett rejält steg
framåt för Katia Guerreiro, och den står sig mycket gott i hela hennes
produktion. Här samsas några standardnummer med nyskrivna sånger av Valentim
och Veiga, oftast starka melodier som Guerreiro sjunger med hängivenhet – ”allt
eller inget” heter skivan och musiken bekräftar denna inställning.
Gitarristerna är utmärkta, och särskilt Paulo Valentim spelar skarpt, lysande
och inspirerat. Övervägande är sångerna vemodiga, med toppar som Disse-te Adeus à Partida, o Mar Acaba ao Teu
Lado och Talves Não Saibas.
11. Helder Moutinho. 1987. HM Música 2013.
Ricardo Parreira, portugisisk gitarr, Marco Oliveira, spansk gitarr, Yami
eller Francisco Gaspar, basgitarr.
Bakom den mystiska
titeln ligger det faktum att Helder Moutinho velat ihågkomma det år som betydde
mycket för hans musikaliska utveckling, en vändpunkt. Albumet väger tungt med
sitt engagemang och allvar. Jag tycker det är ett misstag att töja ut Fado Menor i över tolv minuter, men i
övrigt är en stark koncentration närvarande, och Helder Moutinhos fylliga röst
klarar av att bära fram musiken med lugn och auktoritet. Fastän traditionellt i
stilen är det mesta av materialet nyskrivet. Skivan är indelad i fyra
avdelningar med var sin textförfattare, varav Helder Moutinho själv är en.
Jag återkommer med plats 10–7 om några dagar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar