10. Gonçalo Salgueiro. Fado. CNM 2009.
Ângelo Freire, portugisisk gitarr, Diogo Clemente eller Rogério
Ferreira, spansk gitarr, Filipe
Larsen, basgitarr.
Gonçalo Salgueiro
blev först uppmärksammad när han medverkade i musikalen om Amália Rodrigues liv på 90-talet. Mer än andra manliga artister har
han förknippats med hennes repertoar. Men på detta hans bästa album ligger
tyngdpunkten på traditionell fado, i de flesta fall till Salgueiros egna
texter. Han är en mycket skicklig sångare med en omsorgsfull, ”skolad”
framtoning. En sober tenor som gärna ornamenterar de melodiska linjerna. Kompet
på skivan är förtjänstfullt, och det är roligt att höra unge Ângelo Freire ta
plats.
9. Pedro Moutinho. Um Copo de Sol. iPlay 2009.
José Manuel Neto, portugisisk gitarr, Carlos Manuel Proença, spansk gitarr, Daniel Pinto, basgitarr.
Varför denna skiva
skulle vara överlägsen Moutinhos senaste, O
Amor Não Pode Esperar, är inte lätt att motivera. Samma röst och sångsätt,
samma komp. För min del handlar delvis om vana, som uppstått efter flitigt
lyssnande till de bästa melodierna på skivan, Palavras Minhas och Paradoxos
d Amor, båda traditionella fados, den glada titelsången samt Pedro Campos känslosamma
Lissabonskidning Lisboa Tu És Assim.
Moutinho är en personlig röst i dagens fado: lågmäld, förtrolig och lyssnande.
Inför publik visar han upp en annan, mera kraftfull sida, lika lyckad. Men han
säger sig vara ointresserad av att sjunga starkt och satsar på att utveckla
röstens klang i stället. Detta är en övertygande bevis för att han lyckas.
8. Aldina Duarte. Contos de Fados. Roda-Lá 2011.
José Manuel Neto
eller Paulo Parreira, portugisisk
gitarr, Carlos Manuel Proença, Miguel
Ramos eller Rogério Ferreira, spansk gitarr.
Detta är Aldina
Duartes fjärde album. Alla fyra är mycket jämna och baseras på traditionell
fado till komp av bara portugisisk och spansk gitarr. Aldina Duarte sjunger som
alltid dramatiskt och med utlevelse, särskilt kring fadons vemodiga och
smärtsamma sidor. Hennes skivor är tämligen lika varandra, och jag tror att
Aldina Duarte känt ett behov av förnyelse då hon gjorde denna. Men förnyelsen
ligger på textnivå; här sjunger hon texter som inspirerats av stora verk ur
världslitteraturen, till exempel av Dostojevskij,
Hesse och O’Neill. Skivan inleds mycket övertygande med Fado Com Dono, en nytolkning av Odysseusmyten. Och fortsätter lika
framgångsrikt rakt igenom.
7. Camané. Sempre de Mim. EMI Music Portugal 2008.
José Manuel Neto,
portugisisk gitarr, Carlos Manuel Proença, spansk gitarr, Carlos Bica, kontrabas.
Camanés yngre bröder
Pedro och Helder Moutinho har hamnat högt på min lista, men jag sätter Camané
högst av Moutinho-bröderna … tills vidare i alla fall. Camané har alltid varit
en bra sångare sedan han framträdde på skiva i mitten av 90-talt, men på
tidigare skivor tycker jag han ibland sjunger med viss lojhet. Här har han
skärpt uppmärksamheten mot texten och musiken får mera liv och innerlighet.
Urvalet av sånger är väl varierat med traditionell fado som bas. Skivans
höjdpunkt är för mig Alain Oulmans komposition Sei de um Rio, en sång som motsäger uppfattningen att Oulman enbart
komponerade för Amália Rodrigues. För den sjöng hon inte. Det låter som om den
var specialskriven för Camané.
Sex album återstår
att presentera. Platserna 6–4 inom kort.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar