28 maj 2015

Bästa albumen med ny fado (10): Plats 3–2


3. Katia Guerreiro. Até ao Fim. KG Produções 2014.
Luís Oliveira eller Pedro de Castro, portugisisk gitarr, João Veiga, Artur Caldeira, Pedro Jóia eller André Ramos, spansk gitarr, Francisco Gaspar eller Joel Pina, basgitarr.

En tid tyckte jag att Katia Guerreiros Tudo o Nada (plats 12 på denna lista) var den bästa skivan med ny fado över huvud taget, men Fado från 2008 och Os Fados do Fado från 2009 blev starka utmanare (som inte fått plats här på grund av begränsningen till två album per artist). Att jag nu sätter den nya Até ao Fim högst av Katia Guerreiros skivor har att göra med att hennes sång har utvecklats mot en större mjukhet och sensibilitet. Den hårdhet i rösten som förr kunde slå igenom i pressade lägen har försvunnit, möjligen efter hjälp av en sångpedagog, och Katia Guerreiro sjunger nu med en större nyansrikedom och dynamisk kontroll än någonsin. Samtidigt måste sägas att skivan inte har en lika utåtriktad energi som de andra. Jag uppfattar den som lite mera privat, dämpad och eftersinnande, men för min del är det inte något negativt utan snarare en annan sida i ett intressant konstnärskap. Allra bäst lyckas Guerreiro i de långsamma numren, men hela skivan är genomarbetad och konsekvent. Att en sångerska som Guerreiro, som har många beundrare och torde vara ytterst attraktiv för större skivbolag, ger ut musiken på sitt eget bolag vittnar om att hon vill ha full kontroll över resultatet.




2. Cristina Branco. Murmúrios. L’empreinte digitale 1999.
Custódio Castelo, portugisisk gitarr, Jorge Fernando, Carlos Manuel Proença eller Alexandre Silva spansk gitarr, Marino de Freitas, basgitarr.

I den intervju jag gjorde med Cristina Branco för bloggen (17 februari) utnämner hon Murmúrios till en av sina mest lyckade skivor, ”där min omogna intuition redan blommade”, en lyckträff av en tämligen ny sångerska. Mig har skivan besegrat genom en sorts utnötningsmetod. Först tyckte jag inte den var så märkvärdig, men den har vunnit genom allt flera lyssningar, och i dag återkommer jag till den då jag vill höra vacker, lyrisk inspirerad fado. Sångerskans dåvarande man Custódio Castelo är kompositör till åtta av de fjorton styckena, och om Castelo emellanåt komponerat sånger som är knepiga i överkant både för sångerskan och lyssnarna, så flyter det på underbart här, med intagande melodier som till exempel Saudade, Mágoa och den bittert vemodiga Fim. Alain Oulman har komponerat två av de vackraste sångerna. Kompet är mjukt och följsamt, men skivans attraktion ligger huvudsakligen i Cristina Brancos sång. Hennes ljusa sopran ringlar sig igenom ett betagande knippe melodier, med osviklig tonträffning, och uttrycket varierar från vek drömsk flickaktighet till ett starkt vemod, som i Oulmansången Abandono. Nybörjartur, kanske, men också en tidig skörd av en stark begåvning som givit många andra lysande resultat och som vi fortfarande kan vänta oss mycket av.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar