Maria Mendes och Jorge Baptista da Silva. Sucessos
da Diva do Fado. Espacial. **1/2
Att Amália Rodrigues var den största
sångartisten inom fadon fick hon säkert ofta höra under sin aktiva karriär. Men
även efter hennes bortgång 1999 har hyllningarna fortsatt. Och det kan ibland
bli lite för mycket. Normalt blir en hyllning i form av en skiva med Amálias
sånger betydligt sämre musik än vad Amália själv presterade. Så är det förstås också
på denna skiva med Maria Mendes och Jorge Baptista da Silva. De kompas
funktionellt men inte uppseendeväckande av Luís
Ribeiro, portugisisk gitarr, Jaime
Martins, spansk gitarr och basgitarr, samt Paulo Matis, accordeon.
Båda sångartisterna
är hyggligt kompetenta, Mendes med en genomträngande och lite skarp röst med
stort vibrato, hennes yngre kollega da Silva med en mjuk, behaglig tenor. På
skivan finns några av Amália Rodrigues mest kända fados, men urvalet präglas
framför allt av att man tagit med flera av de sånger på främmande språk som hon
framförde vid utlandskonserter, som Blue
Moon, La vie en rose, Canzone per te och Tarantella. Detta är sånger som var som mest populära för ett par
generationer sedan, och skivan gör därför ett lite gammaldags intryck,
speciellt som artisterna inte gör några radikala nytolkningar av dem.
Det vemod, det djup
och den dramatiska underton som Amália Rodrigues var så skicklig på att förmedla
är frånvarande här. Snarare är det en rad tilltalande melodier som framförs
avspänt, ledigt och habilt. Det vilar en positiv stämning över albumet som
helhet. Det är behagligt att lyssna igenom men ger inga musikaliska minnen för
livet och heller ingen mersmak.
Natalino de Jesus. Fado &
Fados. Ovação. ***
Några av dagens
stjärnor på fadohimlen har tagit musiken till ansenliga höjder av
sofistikering, elegans i arrangemangen och sångteknisk virtuositet. Samtidigt
finns den anspråkslösa, folkliga fadon kvar på Lissabons fadoställen, en musik
fjärran från de stora internationella konsertestraderna, och den är viktig för
att förankra traditionen i vardagen. Natalino de Jesus är ingen märklig
sångare, men han är en sådan artist som slår vakt om det enkla, direkta och
typiska i fadon. Denna musik har sitt berättigande för att den är typisk, inte
för att det är briljant. Man kan se honom som en representant för en folklig
fado med förgrundsgestalter som Carlos
Zel, António Rocha eller Nuno da Câmara
Pereira.
Jag har alltså inget
emot att lyssna genom Fado & Fados,
en skiva med rätt trevlig, direkt, okonstlad fado. de Jesus sjunger förstås
traditionell fado, som Pregão duma
Florista, som är en kombination av ett par välkända traditionella melodier,
men han har mest med nykomponerat material, till exempel tre nya melodier av
flöjtisten Rão Kyao. Kompet med Fernando Silva, portugisisk gitarr, Carlos Maceira, spask gitarr, och Paulo
Ramos, basgitarr, fungerar bra. Natalino de Jesus har en trevlig röst och
ett rättframt, enkelt sångsätt, men han är inte någon av de bästa manliga
sångartisterna i dag. Det finns en vanlighet kring detta album – fado som
modern folkmusik, inte som förnyelse, djupsinne eller förfinad exportprodukt.
Tasca do Jaime. Gerações. SPA. ***
Den 1 januari 2014
skrev jag i bloggen om baren A Tasca do Jaime i stadsdelen Graça i Lissabon,
ett litet ställe som på helgerna presenterar fado av amatörer av högst
varierande klass. Så mycket mer genuint kan det knappast bli. Vilket inte
innebär att stället enbart frekventeras av boende i området. Besökare fömedlar
tips, inte minst via Internet, och därför hittar också folk från andra länder
till baren. Det är trångt, vänligt och familjärt.
Baren drivs av
familjen Nunes, som också har en liten restaurang, även den med fado, i
stadsdelen Afama. Den heter likadant, så skivan som nyligen utkommit kan sägas
vara en dokumentation av båda ställena. Barägaren Jaime Nunes sjunger, hans son Duarte
Nunes sjunger också och spelar dessutom spansk gitarr. På skivan medverkar
på portugisisk gitarr den skicklige Paulo
Silva, som regelbundet medverkar på baren i Graça. Skivan kan vara en
trevlig påminnelse för den som besökt A Tasca do Jaime och lyssnat till fado
där. Den är dessutom värd av lyssna till för musikens skull.
Precis som i fallet
Nanalino de Jesus befinner sig musiken en bit från den professionella nivå som
förevisas på konsertturnéer i utlandet. Detta är också fado som folkmusik. Jaime
Nunes sjunger starkt, robust, med yvigt kroppsspråk och grovhuggna
melodilinjer. Det är uttrycksfullt men utan allt musikaliskt finlir. Kraften
och hängivenheten känns genuina, men det är tolkningar som gör sig bättre när
man hör dem på plats än på skiva.
Hans son Duarte Nunes
sjunger mera lyriskt och omsorgsfullt, har en fin röst och odiskutabel känsla
för de sånger han valt. Han är dessutom en kunnig gitarrist. Eftersom han ännu
är bara 19 år är det svårt att sia om hans framtid, men påståendet att detta är
en begåvad ung musiker med goda utvecklingsmöjligheter känns inte särskilt
riskabelt. Kanske blir han en ledande fadosångare med tiden, och de som vill
vara med från början rekommenderas den här skivan. Som domineras av
traditionell fado, med några andra sånger av välkända upphovsmän inom fadon.
Speltiden på knappa 35 minuter är i minsta laget, och därför rundar jag av mitt
omdöme i form av asterisker nedåt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar