Pjotr Tjajkovskij
(1840–93) har av en musikälskande eftervärld främst blivit ihågkommen för
symfonier, särskilt nr 4, 5 och 6, baletterna Svansjön, Nötknäpparen
och Törnrosa, den första
pianokonserten, violinkonserten, stråkserenaden, operorna Eugen Onegin och Spader dam
samt ett par fristående orkesterstsycken, 1812
och Slavisk marsch. Hans kammarmusik
är mera förbisedd. Här finns till exempel tre hörvärda stråkkvartetter och inte
minst hans kanske bästa kammarmusikverk, den sextett för stråkar som han kallade
Souvenir de Florence. Sextetten i
D-dur har opus 70 och är ett av Tjajkovskijs sista verk, komponerat 1890.
Pjotr Tjajkovskij. Målning av Nikolaj Kuznetsov. |
Tjajkovskij själv såg
sig inte som en tonsättare av kammarmusik, och hans produktion i kammarmusikaliska
genrer är liten. Stråksextetten hade han stora problem med. Han noterade 1890:
”Jag har börjat komponera sextetten och arbetet går inte bra så här långt. Det
här nya sättet att uttrycka mig medför hemska svårigheter. Jag känner hela
tiden att jag inte har sex verkliga stämmor utan att jag egentligen skriver för
orkester och sedan arrangerar om musiken för sex stråkar.” Men av dessa
svårigheter finner lyssnaren inga spår.
Kompositionen heter
alltså ”Minne från Florens”. Men det finns inget i musiken som får mig att
associera till Italien. Vi kan se det som ett exempel på många ryska
konstnärers längtan till Italien, ett resmål att drömma om för klimatets,
landskapets och kulturens skull – kanske också för människornas och matens. För
en tonsättare har Italien en särställning som landet där operan föddes. Väl på
plats drabbades Tjajkovskij, som många andra ryssar på besök, av en stark
hemlängtan till det väldiga, mörka hemlandet. Tjajkovskijs förtjusning i
Italien hade han givit uttryck för tio år tidigare i orkesterstycket Capriccio Italien.
Många verk från
1800-talet ger mig ett lite framtungt intryck, huvuddelen av den musikaliska
substansen ryms i första satsen och ibland också i den långsamma sats som
kommer på andra eller tredje plats. Men i Souvenir
de Florence löper inspirationen genom hela verket, parad med fin melodisk
fantasi och en sinnrik väv av stämmorna. Hela verket tar drygt en halvtimme i
anspåk, och de två första satserna är mest omfattande med dryga tio minuter
vardera. Första satsen i sonatform är energisk och rik på motiv, att den är
komponerad i slutet av ett konstnärskap hörs inte ett ögonblick. Tjajkovskijs
melodiska ingivelse, som givit så många anmärkningsvärda resultat, blommar ut i
den långsamma andra satsen. Som så ofta är den melodiska sötman kryddad med en
vemodig underton som förs fram i ett växelspel mellan violin- och
cellostämmorna. Det är en av Tjajkovskijs mest innerliga och betagande melodier
och för mig verkets tyngdpunkt. Men, som sagt, fortsättningen i ett lättsammare
scherzo och en finalsats där man kan ana ett inflytande från folkmusik för stycket
i mål med bibehållen skärpa och fräschör.
Stråksextett med två
violiner, två altvioliner och två celli är ingen av de vanligare
konstellationerna i klassisk musik. Därför framförs Souvenir de Florence inte så ofta som det förtjänar. Men på skiva
kan man förstås höra det så ofta man vill. Jag har tagit del av en inspelning
med Sjostakovitjkvartetten förstärkt med Kirim Belotsvetov, viola, och Alexander
Kovylyov, cello.
Kanske dags att ändra Tjajkovskijs levnadsår från 1940–93 till 1840–1893.
SvaraRaderaTack för påpekandet. Skrivfelet är nu rättat.
SvaraRaderaHej!
SvaraRaderaTyckte att jag fick bra hjälp av dina iakttagelser av verket, lite så har jag upplevat det själv när jag har spelat det men inte riktigt fått ord på det när jag har blivit ombedd att förklara. Tack! hälsningar, Malin
Tack för kommentaren. Roligt att du fick något ut av min beskrivning. Hälsningar
SvaraRadera