Intervju med Rodrigo Costa Félix
Rodrigo
Costa Félix är en fadosångare som vårdar den traditionella,
folkmusikaliska fadon och som varit verksam i många år. Han är född i Lissabon
1972. Denna intervju är ett av de sex samtal med musiker som ingår i min bok Fado – en vägvisare till musiken och musikerna (GML Förlag). Intervjun gjordes i september
2012. Att den inte är dagsfärsk märks i ett par detaljer, som att de tvillingar
som nämns som treåriga nu är sex eller sju år … men i övrigt är innehållet
fortfarande aktuellt. Rodrigo kan man höra på fadohuset Clube de Fado i Alfama
i Lissabon.
– Jag hörde mycket fado i barndomen eftersom min mamma var en
stor beundrare av fado och min pappa var en amatörsångare som ett par år drev
ett fadohus i Cascais tillsammans med José
Pracana. Jag började sjunga fado i sex–sju-årsåldern. När jag var yngre hade
jag mycket fado omkring mig, men jag brydde mig inte om musiken då, jag skulle
tro att den var för allvarlig och djup för att passa en elva–tolvåring. Och jag
tycker fortfarande att fado är olämpligt för barn, man måste känna med musiken,
och ett barn kan inte sjunga Povo Que Lavas no Rio ... Så jag började
sjunga för över tjugo år sedan, och då var situationen helt annorlunda än nu.
Det fanns en enorm generationsklyfta mellan 60- och 90-tal. På den tiden fanns
bara de klassiska fadohusen i Bairro Alto, och inte ens de var särskilt bra,
och ett par nystartade i Alfama och ett par till i andra delar av Lissabon. Jag
sjöng tillfälligtvis på de ställena tills jag blev engagerad av ett ställe i
Lapa när jag var 18 år.
Har du tänkt på att sjunga annat än fado?
– Jag hade till och med ett garageband och har alltid sjungit
och spelat spansk gitarr. Fransk musik, pop ... men den enda musik jag identifierar
mig med är fado. Detta för att jag är och känner mig som portugis. Jag är stolt
över vår tradition och kultur, och fado är den enda musik där jag kan uttrycka
mig fullt ut.
När jag frågar Rodrigo om det speciella med honom svarar han:
– Det är alltid svårt att prata om sig själv. Men jag tror det
är att jag inte kopierar någon, jag tror jag har skapat min egen stil. Jag
försöker inte sjunga som Fernando Maurício eller Alfredo Marceneiro eller ens som mina största influenser João Braga, Carlos Zel eller António Mello Correia. Jag tror det är
viktigt att inte härma andra artister, för gör man det så uttrycker man inte sina
egna känslor utan deras. Man är inte äkta.
Du nämner António Mello Correia, en väldigt bra sångare. Men
han är väl ganska bortglömd nu?
– Han är fortfarande välkänd i fadokretsar, men inte bland en
bredare publik, jag tror att många av de yngre inte har hört talas om honom.
Vilket är olyckligt, för han var en fantastisk sångare. Han var en av grundarna
av fadohuset Senhor Vinho och hade stort inflytande i fadons kretsar.
När jag frågar Rodrigo om vem i fadohistorien han skulle vilja
vara om han inte var sig själv, behöver han ingen betänketid.
– Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med att vara mig
själv. Men om jag skulle välja så måste jag säga Amália Rodrigues fast hon var kvinna och jag är man. Man kan inte
jämföra henne med någon som finns i dag. Att bara ha tio procent av hennes
erfarenheter skulle vara en rikedom.
Hon var ingen särskilt lycklig människa ...
– Det bryr jag mig inte om. Jag tycker man ska söka lyckan,
men vissa människor blir helt enkelt inte lyckliga. Sorg och olycka och förlust
är ibland det som skapar en stor konstnär, speciellt i en sådan konst som fado
är.
Hur väljer du vad du sjunger?
– Jag är mycket intresserad av poesi, så jag börjar med
dikterna. När jag valt dikten söker jag, om jag sjunger traditionell fado, efter
en melodi som passar till den. En melodi där jag kan uttrycka hur jag upplever
dikten. Texten är det viktigaste för mig.
Skriver du själv?
– Ja, jag skriver texter, men jag kallar dem inte dikter. Jag
kallar dem bara texter. På min senaste skiva finns också en melodi som jag har
skrivit. Jag skulle gärna vilja skriva mer, men jag är väldigt osäker när jag
skriver. Nyligen var det någon som frågade mig om jag har flest texter i
skrivbordet eller i papperskorgen, och jag har nog flest i papperskorgen. Eftersom
jag älskar poesi så mycket, så kräver jag mycket av de dikter jag sjunger. Och
jag sjunger aldrig något som inte har med mig eller mina livserfarenheter att
göra. Till exempel sjunger jag aldrig om tjurfäktning, för jag tycker inte om
tjurfäktning.
Vilka är dina favoriter inom traditionell fado?
– Jag har många favoriter. Några har jag redan spelat in som Fado
dos Sonhos, Fado Zé Grande, Fado Alberto och Fado Zeca.
Eller Fado Vitória. Det finns så många, många vackra sånger inom
traditionell fado. Även om melodierna är enkla. Men de ger möjlighet till improvisation.
Det är lite av magiken med fadon, att melodierna är så enkla att sångare och
gitarrister kan skapa sina egna versioner. Ta bara Fado Corrido, det är
en melodi som många musiker har återskapat i egna varianter.
Rodrigo Costa Félix ä initiativtagare till antologin Brincar aos Fados där han är en av de medverkande. |
Just nu är fadon väldigt populär. Tror du att det kommer att
fortsätta så?
– Nu har vi så många musiker och sångare. För många cd kommer
ut, det finns för många musiker. Till och med musiker från andra områden har
projekt där de kombinerar sin musik med fado. Allting ska heta något med fado.
Den är på modet nu, och den har en internationell marknad som annan portugisisk
musik saknar. Vi har en väldigt dålig ekonomi i Portugal nu och hemmamarknaden
är mycket liten, så alla vill resa utomlands och skaffa sig en utländsk publik.
Jag skulle önska att den här vågen fortsatte länge. Men jag är
rädd för att det kommer en nedgång. Då kommer folk att sluta att sjunga och
spela fado, för de kommer inte att ha sina jobb kvar. Det finns för många av
oss nu. Kanske kommer det att drabba mig, jag vet inte. Om några år tror jag
det blir ett naturligt urval, genom kvalitet hoppas jag. De som är bäst kommer
att vara kvar. Amália sjöng ju i 60 år.
Många artister håller på länge. Som Celeste Rodrigues i dag ...
– Man kan inte jämföra Celeste Rodrigues, som jag tycker
mycket om, med Amália. Det är som att jämföra en vd i ett småföretag med en vd
i en multinationell koncern. Amália var unik. Hennes verk och inflytande kommer
att vara för evigt. Utan Amália hade det inte funnits någon ny fadovåg, det
hade inte funnits något fadomuseum och inte så många fadoställen i Lissabon.
Utan henne hade inte fadon fått erkännande som kulturellt världsarv. Hon bröt
mot alla traditioner och alla tabun. Hon var den som började sjunga den bästa
poesin i Portugal. Hon var den som började sjunga nya kompositörer, hon drog in
nya kompositörer till fadon. Hon förde fadon ut till hela världen. Jag är böjd
att hålla med João Braga som har sagt att ”för mig började fadon år 1920 då
Amália Rodrigues föddes”.
Du sjunger på ett fadohus nu. Hur fungerar det? Betyder det
att du har anställningstrygghet och sociala förmåner?
– Jag är anlitad av Clube de Fado och sjunger där två kvällar
i veckan. Nej, sociala förmåner är mycket ovanligt på fadohus. Jag vet att man
nu har det på Adega Machado i Bairro Alto där musikerna har riktiga kontrakt,
och vi får se hur länge det kan fungera. Jag jobbar mer som en frilansare och
har mitt arbete på fadohuset så länge som båda parter är nöjda med det. Jag har
inte tid att arbeta mer än två kvällar i veckan eftersom jag också har ett jobb
på dagtid som ljudtekniker vid televisionen. Och så har jag treåriga tvillingar
hemma.
Vad är det viktigaste när man sjunger fado?
– Att vara ärlig, att sjunga med hjärtat och att vara genuin.
Dessa frimärken utgavs 2011. Sedan dess har det kommit flera frimärken med nyare artister, bland andra Mariza. |
År 2011 gav postverket i Portugal ut en serie frimärken med
fadistas. Jag frågar Rodrigo vilka musiker han skulle välja till en sådan
serie. Han prickar snabbt in fem av de sex som fanns med: Amália Rodrigues, Alfredo
Marceneiro, Maria Teresa de Noronha, Hermínia Silva och Carlos do
Carmo, men vill byta ut Carlos Ramos mot Fernando Maurício. Följande
blir ett tilläggsförslag som posten kan fundera på om man vill bygga på serien:
– Jag skulle också kunna tänka mig João Braga eftersom han har
haft en enorm betydelse för att hjälpa fram nya artister. Vi var många som
första gången stod på scenen tillsammans med honom. Och jag skulle gärna vilja
ha med en gitarrist. Gitarristerna har haft en stor betydelse också som
kompositörer och som lärare för sångare. I så fall Armandinho.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar