Politik och press
Från slutet av 1800-talet och särskilt under
den så kallade första republiken (1910–26) gjordes många fadosånger för att
sprida ett politiskt budskap. Detta var den tid då industriarbetare
organiserade sig i fackföreningar och politiska sällskap. Musiken blev ett
medel också för de grupper som arbetade för republiken. Sångerna vände sig mot
de rika, kyrkan, militären och monarkin och kallades fados operários (arbetarfados)
eller fados socialistas (socialistfados). Socialistpartiet bildades år 1875
men musiken användes med större iver av olika anarkistiska och kommunistiska
grupperingar.
Den politiska fadon har ägnats en studie av Rui Vieira Nery i denna bok. |
Sångerna, som berättade om arbetarnas
levnadsförhållanden, riktade kritik mot samhällets orättvisor och ställde krav
på reformer, innebar en distansering från fadons traditionella motiv. De är
svåra eller omöjliga att finna på skiva i dag. Den livaktiga diskussionen under
den ekonomiskt kaotiska och politiskt oroliga republikanska tiden stoppades i
och med den fascistiska militärkuppen den 8 maj 1926 och de äldsta inspelningar
vi kan finna i dag gjordes något senare. De långsträckta texterna och ofta
många stroferna var också svåra att förena med inspelningarnas maximiformat på
cirka tre minuter.
Diskussionen fördes delvis i de olika
tidskrifter om fado som startades med en början år 1910, då veckotidningen O
Fado utkom med några nummer. Ett viktigt skäl för tidskrifternas tillkomst
var att poeter som skrev sångtexter behövde ett medium att sprida sina alster
i. Den ytterst produktive João Linhares
Barbosa startade Guitarra de Portugal år 1922, då tidskriften Canção
de Portugal redan hade funnits i sex år. I tidskrifterna kunde man läsa om
musiker, deras framträdanden, skivor och turnéer, samt om musiken och texterna.
I viss mån hade de också en politiskt opinionsbildande roll när de tog upp
fadons textinnehåll eller musikens ställning i samhället. Dikter som använts
som sångtexter är ett dominerande inslag och publicerades ofta på omslagen.
João Linhares Barbosa. |
Ett par av tidskrifterna levde vidare även
under diktaturen, och Guitarra de Portugal – säkert den viktigaste informationskällan
för en läsande fadopublik under lång tid – existerade åtminstone en bra bit in
på 40-talet och hade då sällskap av João
Reis tidskrift Canção do Sul, som var en svår konkurrent som med
vissa avbrott levde vidare ännu längre, in på 60-talet. Och under 50-talet
kunde man läsa Voz de Portugal. Tidvis har det också funnits andra
tidskrifter om fado, men i dag finns inga sådana. Musiken tas i stället upp
inom pressens kultur- och nöjesbevakning. Och det finns ett stort antal
fadobloggar och hemsidor med olika inriktningar.
Den första boken om fado, História do
Fado av Pinto de Carvalho från
år 1903, följdes redan året därpå av Alberto
Pimentels A Triste Canção do Sul. Men i bokform behandlades musiken
inte särskilt utförligt. Nämnas bör en skrift som vann viss spridning, Victor Machados Ídolos do Fado från
år 1937, där läsarna kunde läsa om fadons historia och ta del av bilder av
berömda musiker och berättelser om deras liv. Av det knappa hundratal musiker
som Machado presenterar är de flesta nu fullständigt bortglömda, men de namn
som har bestått finns också med. Boken är därför fortfarande läsning för den
historiskt intresserade fadolyssnaren, särskilt som den kom i faksimiltryck år 2012.
Den sista delen av Fadon finner sin publik handlar om fadon och skivinspelningar.
Nyutgåvan från 2012. |
Den sista delen av Fadon finner sin publik handlar om fadon och skivinspelningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar