I fredags kväll
öppnade Prins Eugens Waldemarsudde utställningen Ljusets magi med friluftsmåleri från senare hälften av 1800-talet.
Friluftsmåleri är när konstnären sitter med staffli, färg, penslar och annan
utrustning ute i naturen och målar. Poängen med friluftsmåleriet är att fånga
det ljus, de dagrar och den atmosfär som man bara kan uppleva i det direkta
mötet med naturen. I Sverige tog det fart under 1860-talet och då efter
inspiration från franska konstnärer som Camille
Corot, Jean-François Millet och Charles-François Daubigny. Många
svenska målare begav sig till Paris för att lära och söka motiv i och omkring
staden. Det är snarare regel än undantag att svenska målare som ville vara med
sin tid sökte sig till Paris.
|
Gerda Roosval-Kallstenius. Tvätterskor, Strandvägen. 1890.
|
Den konst som visas
på Waldemarsudde fram till den 28 augusti bottnar i en realistisk avbildning,
den är föreställande, dock med speciell uppmärksamhet mot ljusets verkan i
bilden. Motiven växlar: här finns ängar, skogar, våtmarker och bergsområden men
också mera urbana miljöer liksom porträtt – fastän rena personporträtt bara
till nöds kan fösas in under begreppet friluftsmåleri.
|
Eva Bonnier. Vid ateljédörren. 1885.
|
Vad de medverkande 1800-talskonstmärerna
gjorde var att medvetet vända sig bort från de motivkretsar från
historien, myter och religion som tidigare hade haft högst status. Under den tid som friluftsmåleriet utvecklades blev också fotograferingen en konstart. En del konstnärer använde sig av det nya hjälpmedlet parallellt, tog bilder som underlag för detaljarbete och justeringar i ateljé.
|
Ida Spärck-Gisiko. I väntan på stranden, Blidö.
|
När man
ser utställningen kan man påminna sig om att detta är konst före impressionismen – den epok som med
ännu större känslighet och precision kunde fånga ljusets och färgernas spel. Men
här och var i utställningen kan man ana vart konsten var på väg. Den skildrar
en brytningstid vars konsekvenser i form av impressionism och modernismens alla
ismer inte var avlägsen.
|
Hanna Pauli. Frukostsdags. 1887.
|
Många av de svenska
konstnärer som for till Paris var kvinnor. Åtskilliga av dem lyckades bra: de
sålde sina verk till museer och offentliga institutioner, de fick utmärkelser
och goda omdömen. Men de hade svårare att vinna acceptans när de återvände till
Sverige, där inflytelserika kritiker och manliga konstnärer var skeptiska till
kvinnors förutsättningar inom konsten. Carl
Larsson ansåg att de inte hade i branschen att göra, de kunde i kreativitet
inte mäta sig med männen och var för osjälvständiga.
|
Maria Carlson-Bredberg. Självporträtt. 1889.
|
Några kampanjer eller
protestaktioner mot denna uppfattning förekom inte. Kvinnorna kom från
borgerskapet och hade sina bestämda roller som mödrar, husmödrar, värdinnor
eller hjälpredor åt männen (flera av dem var gifta med konstnärer). De invände inte, åtminstone inte öppet, mot det. Därför har
många kvinnliga konstnärskap fallit i glömska. Att upptäcka dem har i stor
utsträckning varit en angelägenhet för eftervärlden, och utställningen på
Waldemarsudde är ett försök att lyfta fram förbisedda kvinnor inom konsten. Den
besökare som inte är expert på den här epoken kommer att möta många okända
namn.
|
Lotten Rönquist. Insjölandskap med näckrosor. 1890.
|
I utställningen finns
också verk av manliga konstnärer. Förgrundsgestalter som Anders Zorn och Carl Fredrik
Hill, friluftsmåleriets pionjär i Sverige Alfred Wahlberg och mera bortglömda konstnärer som Johan Ericson och William Joseph Féron. Av de kvinnliga konstnärerna tillhör Julia Beck och Hanna Pauli de mera kända, och jag har också mött några andra namn som exempelvis Eva Bonnier, Charlotte
Wahlström och Ester Kjerner. Men
vilka är Lotten Rönquist, Ida Spärck-Gisiko, Emma Löwstedt-Chadwick? Det är roligt att Waldemarsudde nu lyfter
fram ett stort antal ”okända” konstnärer, och att de är okända för de flesta
innebär inte att de är ointressanta.
|
Fanny Brate. I stillhet på terrassen. 1890.
|
Ligger det något i
Carl Larssons uppfattning om att kvinnor inte passar för konst? Det kan varje
besökare själv kontrollera genom att se på namnskylten invid tavlan först efter att ha betraktat verket. Själv har jag ingen möjlighet att bedöma vilka tavlor som
är gjorda av en kvinnor och vilka som män står bakom. Det gäller förmodligen
också andra betraktare. Jag tycker utställningen är givande, liksom den ”utställningskatalog”
i form av en stor vacker bok med massvis med illustrationer och intressanta texter
om friluftsmåleri och kvinnornas ställning i konstlivet.
|
Gerda Roosval-Kallstenius. En blå hyacinth i Paris. Självporträtt. 1892.
|
Om det är någon av
konstnärerna vars verk jag fäster mig särskilt vid, så är det Julia Beck, soms
finns representerad med flera arbeten. Hennes motiv fanns i Frankrike, och hennes
specialitet är att få fram den fuktiga, ångande stämningen vid sjöar, dammar,
kärr och rinnande vattendrag.
|
Julia Beck. Montcourt. 1885.
|
|
Julia Beck. Flodlandskap. Grez sur Loing. 1882.
|
Kanske kan bilderna i
denna bloggpost ge en liten aning om vad som visas i denna utställning. Men de är tagna i all hast med min mobiltelefon och något beskurna
för att undvika skuggor och besvärliga vinklar. I verkligheten är de bättre.
|
Emma Löwstedt-Chadwick. Strandparasollen, Bretagne. 1880.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar