Fado spelas in
År 2004 firade förlaget och tidskriften Público
hundraårsjubileum av fado på skiva med utgivningen av en bok och en
cd-serie och just år 1904 är flera källor eniga om. Och det är tidigt. Jämför
exempelvis med jazzen, där den första inspelningen inte gjordes förrän år 1917.
Utsikt över Mouraria, en av de stadsdelar i Lissabon där fadon föddes. |
Den musik som först spelades in var inte den
folkliga fado som framfördes på krogar, kaféer och bordeller i de gamla
stadsdelarna. I stället var det den musik som utgivits i noter och sjungits
under påverkan från romanser, operett och annan teatermusik. Musiken är ofta
lättsam och schlagerliknande, ackompanjemanget kan vara de vanliga
gitarrklangerna, men lika gärna orkester, piano eller blåsinstrument. Musikerna
hade ofta en teaterbakgrund. Mest inspelad under denna tidiga epok var sångaren
och gitarristen Reinaldo Varela, men
inte en enda av hans cirka 150 inspelningar finns hittills återutgiven på cd.
Så lite av denna tidigt inspelade fado finns tillgänglig i moderna utgåvor att
en nutida lyssnare har svårt att få en uppfattning om hur den lät. Den som ändå
har möjlighet att lyssna till andra sångartister från samma tid, som Luís Maceira eller Alfredo Marques, kan konstatera att de ofta är skickliga och
sjunger så att man kan misstänka att de hade en musikalisk skolning i botten.
Det gäller även sångerskan Delfina
Victor, som gjorde ett par inspelningar kring 1910.
Arbetare, hantverkare eller sjömän hade inte
råd att gå på teatern. Att köpa skivor eller en grammofon var inte ens en
gripbar önskedröm. Att musiken fick en begränsad spridning har att göra med den
tekniska utvecklingen som ännu inte hunnit så långt att man kunde producera
skivor och avspelningsapparatur billigt. Det blev en angelägenhet för de
grupper i samhället som hade råd, vilket nog ofta var desamma som kunde skaffa
piano till hemmen. En del av facklitteraturen tar upp namnen på många av de
tidigast inspelade artisterna. De kan i vissa fall ha haft en avsevärd popularitet
bland dem som kunde ta del av deras musik på skiva eller höra dem på
teaterscenen, men verkligt folkliga artister blev de inte.
Ermelinda Vitória. |
Under senare hälften av 20-talet började den
”äkta”, folkliga fadon med hemvist på krogar och kaféer att lanseras på skiva.
Den blev snabbt mycket efterfrågad. En förutsättning var att tekniken under 20-talet
hade gått fram så mycket att skivorna hade fått ett överkomligt pris, och
grammofoner kunde nu skaffas till medelklasshem och till lokaler där folk ur
fattigare grupper samlades. Avgörande i den utvecklingen var uppfinningen av
den elektriska mikrofonen år 1925. Vid slutet av 20-talet kommer fadons första
verkliga stjärnor vars skivor sålde bra och lanserades med vissa
reklaminsatser. De första namnen med en bestående ryktbarhet uppträdde i detta
skede. De var tveklöst värda sin berömmelse och hävdar sig väl jämförda med
senare tiders fadomusiker.
Skivbolagen satsade främst på att lansera
kvinnliga sångartister. Här finns namn som Adelina
Fernandes, Berta Cardoso, Ercília Costa, Ermelinda Vitória, Hermínia
Silva, Madalena de Melo, Maria Alice, Maria do Carmo, Maria do Carmo
Torres, Maria Emília Ferreira
och Maria Silva. (Dina Teresa, som medverkade i
Severa-filmen som hade premiär år 1931 spelades in, men hon anlitades troligen
minst lika mycket på grund av sitt utseende som för sin musikalitet och
försvann tämligen omgående från strålkastarljuset.)
José Porfírio. |
På den manliga sidan är det
glesare, men musiker som Alberto Costa,
Alfredo Marceneiro, João do Carmo de Noronha, Joaquim
Campos och José Porfírio framträdde
tidigt på skiva. Liksom gitarristen Armandinho.
Stilmässigt visar denna tidiga folkliga fado en påfallande variation, från den
kraftfullt expressiva stilen hos Maria Silva och Maria Emília Ferreira till den
mer avspänt eleganta hos Madalena de Melo och Ermelinda Vitória. En del av
musikerna hade långa karriärer och var också verksamma inom efterkrigsfadon –
Alfredo Marceneiro, Berta Cardoso och Hermínia Silva – medan andra är helt
förknippade med denna tidiga musik. Det spelades in mycket fado från mitten av 20-talet
och något decennium framåt. Bara en mindre del är i dag tillgänglig i
återutgivningar.
Den först inspelade folkliga fadon anses ha
så stora likheter med fadon under 1800-talet att det praktiskt taget handlar om
samma musik. Det begränsade formatet på cirka tre minuter tillät dock inte
alltför många strofer eller vidlyftiga instrumentala mellanspel. Musiken hade
bevarats i slutna miljöer och i muntlig tradition. En påverkan från andra
musikformer kommer först under en tid då fadon och dess utövare hade nått en
större offentlighet.
Maria do Carmo Torres. |
Ett avgörande decennium
Knappast någon tid i fadons historia har
varit så omvälvande som det decennium som inleds i mitten av 20-talet. Under
dessa år lanserades den folkliga fadon i stor omfattning på skiva. Flera
tidskrifter som behandlade musiken fanns att köpa. Fadons ställning på teatern
befästes med många nya revistas och några operetter på fadotemat. Repertoarens
tillväxt var anmärkningsvärd. Radion spred musiken, ljudfilmen slog igenom.
Omfattande turnéer gjorde fadon känd även på landsbygden. Allt detta medförde
att antalet musiker som kunde försörja sig på sin musik ökade starkt. När
fadohusen öppnades, eller äldre krogar omvandlades till fadohus där man kunde
höra musiken varje kväll, tilltog arbetstillfällena liksom publiken. Det fanns
en växande skara professionella musiker som förvandlade fadomusiken från en
kultur i slutna gemenskaper till en offentlig angelägenhet, samtidigt som den
lokalt förankrade fadon levde vidare i skuggan av berömdheterna i pressen och
radion.
En förändring som i hög grad påverkade villkoren
för fadons utövare var det fascistiska maktövertagandet år 1926 som gjorde slut
på den republikanska eran.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar