Ana Ritta. Doce Fado. Ovação. **
Ana Rittas namn har
jag inte tidigare träffat på i fadosammanhang, men en sökning på Youtube visar
att hon tidigare sjungit en mera schlager- eller popbetonad musik och med denna
skiva ger sig in på fado. Skivan innehåller elva sånger varav de flesta är
välkända standardnummer som också finns i många andra inspelningar. För den som
har hört mycket fado är det alltså lätt att jämföra, och för min del har Rittas
versioner svårt att hävda sig mot de bästa. Hon har en klar, skarp och
emellanåt gäll sopranröst och sjunger med markerat vibrato. Kompet utgörs av José Manuel Neto, portugisisk gitarr, André Ramos, spansk gitarr, och José António, bas. Särskilt Neto är en
briljant musiker som aldrig gör dåligt ifrån sig, men jag tycker inte det
verkar som om han är lika inspirerad som på vissa andra skivor. På plussidan
finns en nyskriven sång av Jorge
Fernando, A Nossa Guerra. Ana
Ritta är en kompetent sångerska, men jag är inte särskilt förtjust i vare sig
hennes röst eller sångsätt. I den hårda konkurrens som nu råder inom fadon
säsrskilt när det gäller sångerskor finns det minst 25 stycken som jag hellre
lyssnar till.
Cristina Nóbrega. Ao Vivo no
Chiado. Cristina Nobrega. ***
Det är vanligt att
fadoartister låter bättre när de möter en publik än när de spelar in i en
studio. Därför är publikupptagningar från konserter ibland roliga att ta del
av, särskilt när man kan höra att det finns en god kontakt mellan musiker och
publik. Att ge ut en konsertupptaning på skiva är en bekväm lösning eftersom de
tekniska arrangemang och det repetitionsarbete som föregår en studioinspelning
sparas in. Just tekniska brister kan dra ner intrycket från en
publikupptagning. Cristina Nóbregas
fjärde album är en konsert som hon tydligen ger ut i egen regi. På hennes två
närmast föregående album sjöng hon mest nytt material, medan den nya skivan
domineras av stadardnummer – vilket innebär en rad av de sånger som Amália Rodrigues lanserade. Hon kompas
av Luís Ribeiro och Rodolfo Godinho, portugisiska gitarrer,
João Bengala, spansk gitarr, João Penedo, kontrabas, samt
ytterligare ett par musiker. Kompet är robust och funktionellt men inte
uppseendeväckande.
Cristina Nóbrega är
en bra sångerska som dock inte tillhör det absoluta toppskiktet. Hon har en
distrinkt röst i mellanregistret, kan sin fado och sjunger med betydligt större
energi, känsla och uttryck än Ana Ritta gör på den ovan nämnda cd:n. Mest till
sin fördel tyckar jag hon är i snabba nummer som Fados às Voltas och Madrugada
de Alfama. Jämförd med hennes närmast
föregående skivor innebär inte denna något framsteg; de är ungefär lika
hörvärda. Kompetent fado utan att vara sensationell.
Fado de Coimbra. Clássicos. Fado ao Centro. ****
För dem som träffat
på den akademiska fadon från Coimbra på skiva, har musiken i hög grad levt på
gamla meriter. Det har varit lätt att hitta musik med de främsta företrädana
för coimbrafadons storhetstider på 20- och 50-60-talen men besvärligare att ta
del av den som den låter nu. Den bristen avhjälptes med tre album, utgivna av
Fado ao Centro i Coimbra, som jag tidigare presenterat i bloggen, se 19 juli
och 19 oktober 2014. Nu kommer en fjärde volym, enkel till design och
information. Man får upphovsmannauppgifter och en intetsägande kort text om
coimbrafadon men inga sångtexter eller presentationer av de medverkande. Som är
sångarna João Farinha och Hugo Martins samt Luís Barroso eller Hugo Gamboias, portugisiska gitarrer, Luís Carlos Santos, spansk gitarr, och Filipe Ferreira, basgitarr. Titeln Clássicos
syftar inte på att insplelningarna är klassiska utan mera på repertoaren, men
det är en halvsanning eftersom några av sångerna uppenbarligen är nya. Men en
rad kända nummer som ursprungligen lanserades av António Menano, Edmundo de
Bettencourt, José Afonso, Adriano Correia de Oliveira och Fernando Machado Soares finns med. Ett
par instrumentala nummer ingår också, kompositioner av gitarristerna Artur Paredes och João Bagão.
Gitarristerna är
skickliga och sångarna förmodligen de bästa inom dagens coimbrafado. De är båda
tenorer. Farinha är den mest kände och medverkar på alla de tre tidigare
volymerna också, Martins på volym tre. Jag tycker om att lyssna på båda men
frågan är om inte Hugo Martins med sitt mjuka, lite omsorgsfulla och känsliga
sångsätt får fram de vackraste uttrycken i sånger som O Meu Menino och E Alegre se
Fez Triste.
Coimbafado är i sina
bästa stunder mycket vacker musik, men eftersom många av sångerna är tämligen
lika varandra kan den bli monoton i större doser. Vill man ha en bra skiva med
combrafado från i dag är detta album lämpligt, liksom de tre tidigare. Alla
fyra känns inte nödvändiga eftersom repertoaren delvis överlappar. Och trots
Farinhas och Martins förtjänster är coimbrafadons bästa tenorer fortfarande
Fernando Machado Soares och António Menano – klassiska röster ur det förflutna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar